Friday, April 22, 2005

Will You Missing Me?

Salam 'alaikum wbt

Sekadar pemberitahuan, mulai Isnin minggu hadapan saya tiada di pejabat hingga Jumaat pada minggu yang sama kerana ada kursus di KLT Taiping. Kursus Rabu-Khamis. Travelling day Selasa. Isnin pula saya bercuti kerana pulang ke kampung halaman suami di Kelantan.

Jadi, sapa kirim apa-apa dari Kelantan, SMS/telefon la yer! Tudung bidang 60 inci, yang ada sulam-sulam kat tepi banyak kat Kelantan...nak kirim cepat-cepat SMS saya. Yang ada batu (diamond) dan yg tak ada batu lain harganya.

Saya insya'Allah akan tambah satu lagi koleksi tudung itu sbb awal-awal lagi suami saya yang baik hati kata. Kalau ikut dia balik Kelantan kali ini, dia belikan saya tudung :D...besy besy. Alah...bukan sajer buat syarat. Tapi, kebetulan balik ni pun sbb suami saya yg baik hati tu ada kerja di TM Klate :D...so, saya ikut je lah.

Agaknya saya dan sahabat-sahabat DCBA sama-sama terusik hati dan ingatan dengan tayangan semula Kembara Bumi Anbiya di Astro RIA. Siti dan Ika pun menulis tentang topik yang sama. Seorang pengunjung blog Ika ada menyebut tentang VCD Kembara Bumi Anbiya. Saya pun tercari-cari VCD saya yang entah mana dalam simpanan. Rupanya Siti juga sama, dia menonton VCD itu Rabu lepas, sedang saya baru terjumpa VCD milik saya dan suami semalam (cuti Maulidur Rasul). Tapi sayang, VCD tersebut kedua-duanya sudah rosak. Aduh! Mana hendak dicari lagi!

Ika, sokong cadangan ika...kita usahakan dvd! :)

Rindunya pada kenangan itu!

Kenangan yg cukup manis. banyak lagi kan? Tak terungkap dgn kata-kata...manis dan indahnya waktu itu.

Senarai ini adalah catatan yang terlintas secara spontan ketika menulis komen di blog Siti. Senarai ini ditambah (berbanding senarai dlm blog Siti) dengan perkara-perkara yang terlintas di kepala ketika menulis tulisan ini :).

1. Tidur sambil minum dgn disuap oleh Kak Sarah dalam kapal terbang dr mesia ke jordan (glamer masa tu psl tidur mati...letih kerja keras siangnya sbl bertolak ler! :D)

2. Makan eskrem kat Makkah, yg Pak Arab jual depan hotel kiter.

3. Tawaf dan Sa'ie sama-sama :).

4. Gilir-gilir bukak quran dgn adik-beradik DCBA...lepas tu carik terjemahan quran..ehehe...ingat sebab aper? :)

5. Melawat King Fahd Quran Printing Complex & memborong kurma di Pasar Kurma. Ika, aren't you the one who join me to 'travel to london' while briefing at King Fahd Quran Printing Complex tu?

6. Rindunyer pd halaqah An-Nuur di Masjidinnabawi & Masjidilharam dgn Kak Fari!!!

6. Pijak spek Aina sampai nak patah! :D

7. Tarik selimut Jie biar dia kesejukan pada malam-malam yg dingin di Jordan (nih adegan kejam nih)

8. Berebut puding karamel kat hotel dgn Siti

9. Tengok Ika jadi model iklan lumpur Laut Mati ...ekekek

10. Jumpa my fren a.k.a my senior SMKAA at Jordan, Ustaz Mazrisyam. Rupa-rupanya dia Presiden Persatuan Pelajar Malaysia-Univ Muktah waktu tu! Hebat tul. Ingat lagi, masa dia tegur saya di satu kedai cenderahati sebelum ke Ashabul Kahfi tu, segan jugak (Kak Fari siap temankan saya, sebab taknak jadi fitnah...heheh). Ingatkan dia tak kenal...rupanya dia kata, dah lama dia nampak nama saya dalam AJK DCBA dan menunggu kedatangan adik sekolah dia ke sini. Alhamdulillah! Saya masih ingat yang saya dapat panggilan telefon selepas majlis makan tengahari dengan Pihak Kedutaan Malaysia di Jordan & Kepimpinan Pelajar Malaysia di Amman, Jordan. Ustaz Mazrisyam yang telefon bertanyakan khabar. Aduh...sungguh ambil berat akan tetamu. Bagusnya! Itulah indahnya ukhuwah kerana Allah. Sedangkan kat sekolah dulu, kami kenal sebagai senior-junior saja. Berbicara pun HANYA pada perkara rasmi yang diuruskan. Tapi di sini, ramahnya dia pada adik sekolahnya yang menziarah sungguh mengkagumkan. Sampaikan dia berkirim barang dan hadiah kepada Abg Mukmin di Univ Madinah apabila saya beritahu dia yang kami akan ke Univ Madinah. Tapi sayang, di Univ Madinah hanya Muslimin DCBA yang dibenarkan melawat. Jadi, tak dapat nak sampaikan hadiah dia kepada Abg Mukmin. Kini, perkhabaran menyatakan Ust Mazrisyam dah bahagia dengan isteri tercinta, Kak Salmi. Last new was Kak Salmi is pregnant (b4 saya kawen rasanya). Abg Mukmin pun alhamdulillah bahagia di samping Kak Uji dan cahaya mata. [Ust Mazrisyam & Abg Mukmin merupakan senior SMKAA & isteri mereka merupakan senior SMKAP & SMKAA]

11. Dibelanja makan burger McD di Giza oleh En. Zam sebab sakit perut. Keras giler roti burger tu. Roti arab kot!

12. Membeli-belah kat Ben Khalili dengan Kak Nor & Sharmila dan ditemani oleh Ustaz Fuza (yg bagi pengisian waktu naik bot di Sungai Nil tu). We were the only group that accompanied by Muslimin (lelaki)! :) tapi besy! Ust Fuza siap gaduh-gaduh lagi dgn Pak Arab tu masa saya nak beli rantai tangan permata, dan bawak kami jalan jauh sangat semata-mata nak bawa kami beli stokin murah. Yang paling besy dia sempat belanja kami minum air kelapa di gerai tepi jalan di Ben Khalili!

13. Jadi frontline dgn Ika, Jie & Sharmila sementara Siti, dan Aina dan tersengguk-sengguk kat belakang di Rumah Negeri Sembilan masa sesi perjumpaan dgn PMRAM. Apa Siti? Tak ingat? kekekekek...sampai kena tepuk dgn akhawat drp Al-Azhar tu!

14. Berhimpit-himpit solat dalam Raudhah dgn Jie, dan Siti. dan Jie pula confius dapat tak solat dalam raudhah waktu kunjungan kali pertama di pagi hari. Iyer-iyer Hany yakinkan dia...walaupun Hany pun rasa jek. Tapi, alhamdulillah...memang benar ruang antara tiang ke-3 & ke-4 tu masih dalam Raudhah. Yang paling manis, tentulah malam itu tika dapat 'peluang itu'! Senyum sendirian kan Kaklin, Aina, Siti, Ika mengenangkan rahmat Allah yang terbuka luas malam itu. Rasa kecilnya diri dan usaha ini berbanding kasih-sayangnya yang ditunjukkan melalui rahmatNYA malam itu.

15. Dapat hadiah sejarah biru yg besar tu, thanks Siti & Jie! Only you know why :)

16. Hany sambut besday yg ke-21, 7th october di 3 negara. 12 tgh malam di Makkah, 6 pagi di Madinah (arab saudi). 9 pagi di Jordan dan kol baper ntah singgah kat Qatar (transit)...fuh sejarah sungguh!
Ika (adik 5 hari), indah sungguh hadiah itu kan? :)

Moga ukhuwah yg terjalin akan kekal dan menjadi sahabat dunia akhirat. Dan iman kita yg yazeed wa yanqus ini akan terpelihara sebagaimana terpeliharanya kenangan itu dalam memori manis milik kita semua :)



p/s: Hajat di hati nak tulis ttg Maulidur Rasul, tapi tak sempat. Maaf yer.


~~~
Hany FF
13 Rabi'ul Awwal 1426 H

No comments: