Friday, April 08, 2005

Kisah Western Food & Peminta Sedekah

Ada satu kisah.
Mencuit hati bagi saya.

Kisahnya pada satu malam jumaat.
Selepas Isyak, seorang isteri berkata kepada suaminya,
"Abang, do you wanna me to cook? Yang rasa macam tak lalu nak makan nasik la. Semalam pun Yang masak tapi tak makan. Lapar, tapi tak nak makan nasik.
Kalaulah PaPa ChoPs MaMa Grills ada lagi kat depan tu, Yang dah ajak Abang gi makan kat situ!"

Suaminya kemudian memberi satu maklumbalas yang baik...Jeng JeNG JENGGG
"Tak lalu makan nasik ek? Ermm...siaplah. Kita gi makan Chicken Chop dekat Kudus (baca : Kudus Tomyam di Medan Selera Pejasa).

"Erk...betul?"

Si isteri terus bangkit, dan iron baju...SIAP!
"Abang, cepat siap. Lapar dah nih!" Excitednyerrrr!!! *wink*

Sampai di Medan Selera Pejasa, Chicken Chop utk santapan isteri dan Lamb Chop utk si suami diminta.

Sementara menunggu makanan tersebut tiba, ada seorang yang cacat penglihatan datang dari meja ke meja dengan dipimpin oleh seorang makcik yang lebih kelihatan macam maknya. Yang pasti mak cik nih tak cacat penglihatan la.

Apabila dia datang ke meja suami isteri tadi, mereka pun menghulurkan apa yang dinamakan sedekah kepada orang yang memerlukan tadi. Malam Jumaat...eloklah, fikir mereka.

Lama juga menunggu makanan, si suami yang kebosanan memberitahu isterinya yang dia mahu jengok ke gerai VCD di depan kawasan medan selera itu.

10 minit kemudian, si suami datang kembali ke meja makan mereka sambil mukanya tegang bagai geram akan sesuatu.

"Kenapa?" tanya si isteri.
"Hmmmhh...guest what? Masa Abang tengok-tengok VCD di gerai tu. Datang makcik dan peminta sedekah tadi. Beli VCD! 2 lagi! RM 18 pulak tu! Kita pun pk banyak kali kalau nak beli banyak sekali macam tu."
"Pas tu Abang buat apa?" Si isteri bertanya tindakan suaminya, kerana dia kenal suaminya bukan jenis yang menerima diam sesuatu yang tidak diletakkan di tempat yang haq begitu.
"Makcik tu dah kena la sebijik. Abang kata, duit yang orang bagi tadi tu buat beli vcd ke?"
"Apa dia kata?"
"Diam la makcik tu. Ingatkan dia datang gerai tu nak mintak sedekah kat peniaga tu, rupanya nak membeli VCD pula!" Gumam si suami geram.
"Hmmm...biasa la tu Abang. Kita tak tahu sejauh mana mereka memerlukan atau tidak. Seeloknya kalau kita dah bagi, leave it to them. Cuma, memanglah kalau boleh kita nak bagi pd yg memerlukan. Bila dah tau depa sbnrnya depa bukan memerlukan sebaliknya nak beli kehendak macam nih...rasa ikhlas tu dah hilang. Takpa lah, usah difikirkan sangat."
"Takde lah...cuma heran. Kalaulah mak cik tu mak dier, maksudnya makcik tu gunakan anak dia yg cacat penglihatan tu utk cari duit & guna utk beli benda2 tak berfaedah gitu! Patut dia yang sihat yang sempurna tu boleh bekerja utk sara anak dia. Bukan gunakan anak dia utk mintak sedekah!"

Hmmmm...
si suami dan isteri tu pun masing-masing diam.
Hidangan Chicken Chop & Lamb Chop yang diminta datang menghuni hidangan di atas meja.
Apalagi...makanlah!

SedapnyaAaaAAAaaa!


Sekian.
Balik.


Soalan : Apa pengajaran yang anda dapat?


~~~
Hany FF
28 Safar 1426 H

No comments: