Friday, March 18, 2005

Sob Sob-Sosej Babi Rupanya!!!

Gambar sosej telah dikeluarkan drp blog utk mengelakkan persentuhan pandang berlaku

~heheh..muding, tul tak? :P ...lawak jek

Edisi KL: Nyaris makan sosej babi di kafe

Baca kisah di atas, tersirap darah saya!
Sebenarnya, entah berapa ramai Muslim di luar sana yang dah memasukkan '**bi' tu secara tanpa sedar dalam darah daging mereka.
Hmmmm...berdosa memang tidak, kalau dilakukan tanpa pengetahuan dan kesedaran. Tapi, hati tetap hitam kerana mekanan yang tidak bersih dan haram itu.

Sayangnya!
Entah dah berapalah titik dan noda hitam dalam hati kita ini, dengan perbuatan tanpa sedar kita. Dalam sedar pun, kita sengaja mengundang dosa...tanpa sedar??? Ah...banyaknya!!!

Memang sensitif! Isu makanan vs **bi!!!
Dijual secara terbuka pula tu!
Tarikh sijil halal dah luput pula!
Aduh...kenapalah tak diperiksa semula!!!
Marah! Geram!

Nasib baik saya tak suka makan sosej! Hmmmmhh....tapi...ada satu kisah.

Kisahnya pasal SOSEJ, **BI & SAYA yang berlaku berbulan-bulan sbl ini.
Satu pagi, suami dan saya ke Pasar Jalan Klang Lama untuk beli-belah bahan-bahan mentah (stok). Pertama kali saya ke pasar itu, sedangkan suami pernah singgah di sana sbl ini. Dia dah pesan pada saya, Pasar Jalan Klang Lama ini is conquered by Chinese. So, dia dah pesan kat Pasar ini ada 3 bahagian - bahagian Bahan Basah Cina, Bahan Basah Melayu & Bahan Kering. Suami berpesan, jangan masuk ke Bahagian Mknn Basah Cina...tahulah apa yg dijualnya. Saya angguk, faham.

Bahagian Bhn Basah Cina (di hujung ruang) & Melayu (sblh tengah) dipisahkan oleh longkang dan berada seolah-olah di bahagian yg lain. Suami membeli ikan dan ayam drp penjual Muslim. Saya pula merayau-rayau hendak membeli bawang dan bihun utk dimasak pagi itu. Saya ke Bahagian Bhn Kering.

Ada penjual Cina, ada penjual Melayu dan ada penjual Indon. Saya beli bawang drp Peniaga Melayu tersebut.
"Makcik, ada bihun tak?"
"Tak ada la"
"Erm...kat mana ada jual bihun ek?"
"Kat sana ada" Dia menunjuk ke arah seorang peniaga Cina.
Saya menuju ke arah peniaga Cina tersebut, seorang Makcik Cina Tua (MCT)...
"Bihun ada?" Saya bertanya.
"Ada. Ini dia!" Dia mengunjukkan bihun yang digantung di atas ruang niaga.
Oohh..baru nampak!
Sambil menolak SOSEJ yang digantung di hadapan bihun tersebut untuk melihat label di bungkusan bihun dengan tangan saya, tiba-tiba saya terkaget seketika.
Errr...sosej apa nih?! Hati tertanya.

Terus saya bertanya, "Nih apa nih?"
"Sosej la." MCT itu menjawab.
Dengan muka yg curious giler, saya bertanya lagi, "SOSEJ apa?" Saya mula syak.
Dia menjawab dengan wajah yang seakan-akan mahu ketawa, "BABI la!!"
Eh ehhhh...sukanya dia!

Teka apa saya buat?
Menjerit kuat-kuat!!!

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!

Dan...suami saya pun datang.
Kenapa? Jom kita samak! Jawab saya.
Tobat tak pi dah pasar tu!!!

Sampai skrg, tengok sosej pun saya geli.
Terbayang-bayang lagi.

Kerajaan perlu bertindak -- Umat Islam berasa dihina sosej `halal' dicampur usus babi


Saya sokong dengan cadangan wujudkan no siri pada sijik HALAL JAKIM untuk mudahkan pemantauan oleh pihak penguatkuasa & mudahkan semakan oleh pengguna. Peniaga terbabit pun sure takutnyer...sebab bila pengguna mudah semak status sijil HALAL tu...depa takleh main tipu-tipu.

Pengguna pun kena hati-hati. Jangan redah sembarangan. We choose to eat, so we bear the cost lah! Kalau dah confirm HALAL baru lah makan. Hati-hati makan di restoran & hotel terkemuka, make sure ada pengesahan HALAL baru makan. Kepada yang tak tahu bahawa status pengesahan sijil HALAL boleh dirujuk kepada Portal e-Halal JAKIM, lawatilah laman web itu. Mudah-mudahan ia boleh membantu anda.

p/s: at one time...I may consider we at this country, Negara Islam Malaysia...all food by default is HALAL. Macam kat Supermarket, kita akan nampak tag NON-HALAL di rak di mana ARAK, dan tin-tin **BI dijual. Errmmmm...nampaknya kita tak selamat di negara Islam nih! Errrrr...guano?


tazkirah hari ini
UMAR BENTUK MAJLIS SYURA PERTAMA





~~~
Catatan Hany FF
7 Safar 1426 H

No comments: