Friday, March 11, 2005

Memori Menerpa...

Alhamdulillah!
Semalam dapat juga menunaikan hajat untuk ziarah Jie & her baby, Fahim Naufal!!!
Commellll...cam mak ngan ayahnyer!!! (lupa nak tanya dia nak soh anak panggey apa kat depa). Jie nak cergas dan sihat...Alhamdulillah. Sembang dgn Jie...dia cerita juga mcmmana sakitnya. Bila tengok baby Jie, ada rindu sangat nak ada baby balik (sebab Nufayl dah jadi gergasi monster yang koyak semua buku Ummi & Abah, dan tarik pinggan & gelas yang orang nak makan). Rindunya kat baby kecil yang tatau buat apapa melainkan tidur & nangisnya merdu sungguh bila nak nyusu!

Bestnyaa ada baby!!!

Waktu kami pergi tu, waktu rehat tengahhari jam 1-2 petang, kami (baca: saya & suami) ke Gombak untuk ziarah mereka. Hajat di hati nak langsung ke sana drp Melaka, Ahad lepas. Tapi, banyak pula aralnya...kami lambat sampai ke KL drp Melaka tu. Jam 2 pagi baru sampai rumah.
Jie kata, nasib baik jugak kami tak datang hari Ahad...dia kata ramai sangat yang datang melawat. Letih jugaklah. Betul jugak tu.

Teringat saya bersalin Nufayl hari tu. Bersalin jam 4.40 petang. Doc suruh rehat kat bilik bersalin sampai jam 6.00 petang, tapi incoming call yang tak putus menyebabkan saya ralit melayan panggilan telefon ketika itu. Antara yang cepat menelefon bertanya khabar, seawal jam 5.00 petang (sebaik Doc usai keluarkan uri)...ialah Cu & Paklang dr Arab Saudi, Mama dr Perlis, dan Siti!!! ehhehehe...kredit to Siti Zurina. Teringat lagi, time dia call tu baru lepas baby diletakkan atas perut. Memang sebak habis la. Rasa terharu...tak percaya, semua rasa bercampur baur. Tak sempat ngangis, sebab abang hulur hp...Siti call. Terus cakap dengan Siti. Segala rasa simpan balik. Takkan nak nangih cakap dgn orang yg nak ucap tahniah kan?! heheheh...

Bila balik bilik...ada Tok, Abg ipar & isterinya menunggu. Setengah jam lepas tu...Wan Azrul & Ita (Marlita - xJasin '97, Aida & Aini kenalkan?) sampai. Kebetulan hari tu, Ita ada checkup dgn Dr. Delaila...terus la melawat saya. Wan Azrul sebenarnya senior MMU, dia bath Abg Soleh. Tapi, saya kenal baik dgn dia masa latihan praktikal di TTC, dia supervisor saya. Ita pula, baik dgn dia sebab sama-sama berulang ke SJMC jumpa Gynae yg sama...dan kebetulan, appointment kami pada tarikh yg sama selalunya. Ita pun suka sebab kami boleh sembang loghat utara berdua, dia orang Pulau Pinang...dekat-dekat la dgn Perlis. Lepas tu, Kak Sarah, Ismail & RaudhatulJannah sampai...sempat juga depa jumpa dgn Kak Suhazlin, Kak Fari & Arif Ihsan (Kak Fari's son). Sampai makan malam nak diambil balik...saya tak abih bersembang lagi. Segar betul waktu tu. Kak Fari yang tolong suapkan saya. Dia kata...nih la peluang nak bermanja dgn dia. Best betul...heheh.

Malam tu, sebab excited nak jumpa baby & nak breastfeed for the 1st time...saya tak tidur. Tak boleh nak melelapkan mata langsung. Daripada janji nak bawa baby ke bilik saya jam 8.15 mlm, nurse tangguh ke jam 10.15 mlm. Dia kata baby baru lepas suntikan, kena kuarantin 2 jam lagi. Aduh!
Nak tidur pun alang-kepalang. Nanti, kalau saya tidur...kot tak bangkit langsung kalau baby sampai nanti. You know me! :D

Tunggu jam 10.15 mlm tu. Alhamdulillah! Dapat breastfeed baby for the 1st time. Nurse tolong tunjukkan juga cara-cara breastfeed. Walaupun saya dah membaca dgn banyaknya sbl bersalin dulu...tapi, still bila nurse tanya..."tahu tak nak pegang macamana?", saya geleng jer. Biarlah dia tunjukkan yang praktikalnya.

Guest what? Lepas nurse ambil baby utk dibawa ke nursery jam 11.15 lebih kurg...saya masih tak boleh tidur. Sebab sat gi, kol 2.15 am gitu...depa akan bawa baby lagi! Serius saya tak tidur. Saya tengok movie kat astro. Takleh langsung lelapkan mata! Lepas sesi breasatfeed lepas tu...lebih kurang jam 3.15 tu baru saya tidur sampai pagi.

hiksss...bila teringat balik, klakar je rasa. :)

Mungkin ramai yang tak tahu, sebenarnya waktu saya turun tanda (air ketuban) tu...baby dah buang air besar. Cerita bersalin, ref here : Aleef Nufayl.

Bila sampai di Hospital...nurse bagitau, kepekatannya dah middle to thick. Waktu tu, risau juga...ini first time & i have no idea what the best. Alhamdulillah, saya dapat doc yg tenang & sabar (plus value : she's a woman gynae). Dia monitor contraction & fetal heart beat thru CTG...dan katanya, kalau ada kelainan pd heart beat baby baru ceasar. Alhamdulillah...dlm masa 5 jam, bukaan serviks mencapai 10cm. Taklah lama dikatakan jika utk anak pertama (kata nurse di situlah, i have no experience!) But still, she don't allow me to take food. Lapar jugak dlm kol 3 tu...tapi, ada risiko utk ceasar...so, dia bagi minum air jek. Nasib baik Abang bawak air zam-zam yg Boss dia kasik. Berkat jugak air zam-zam tu dgn izinNYA. :)

Sesetengah orang takut nak ambil Gynae perempuan sebab ada yang kata kalut, not informative dsb. Tapi, alhamdulillah la Dr Delaila nih ok sangat. Dia tenang...& only decide to go the worst case when the time comes.

p/s: apa kata kak Nita? ;)
Count-down : waiting for Yuni's (my Intel's geng @Miri) & Farah Wahidah's (my MMU's @ KL) - around the corner!!!

No comments: