Monday, May 10, 2004

Cerita-ceriti

Dua hari rehat di rumah memang sungguh membahagiakan.
Dapat packing barang dua-tiga sbg persediaan utk pindah rumah hujung bulan ni pun dah cukup lega. Tambah lagi, dpt korek 'barang lama'...heheh. Yang besy nyer...dalam siri mengemas tu...'ter'jumpa jubah lama aku. Jubah first aku...yg aku tempah waktu form 5 (b4 SPM). Auntie Cina yg jahit jubah aku tu pun dah ninggal dah.... Jubah tu aku dah declare tak padan dah, masa tu final year MMU (2001). Yg ajaibnyer...bila aku try balik...padan elok pulak dah...heheh! ;) Jgn jeles! Betul la org kata...badan aku susut sket semenjak duamenjak nih...sejak 'membawa' ni.

Terus pakai jubah tu waktu ke rumah kak Qin semalam (hikss...mudin soh citer dlm blog psl kunjungan gi umah kak Qin tu...tepaksa la :D..jgn marre aa).

Hidup nih macam tu la...kejap k.o kejap o.k.
Alhamdulillah...tandanya DIA masih sayang...sebab tu DIA bagi peluang kpd kita utk kecap ni'mat yg ada dlm hidup nih (ni'mat...kejap berisi...kejap slim :P)

Teringat satu kisah. Minggu lepas...aku dan suami dikunjungi 3 sahabat lama suamiku.
kata nak berkunjung petg...tapi malam...kol 9 baru sampai. Tu pun, pukul 8.30 mlm baru confirmkan kedtgn. Nak jamu apa ya? Petg tadi..dah aku sediakan pisang goreng. Dah sejuk pun! Malam malam gini takkan nak jamu kuih saja...kami pun tak jamah makan malam lagi nih. Alang-alang nak masak...sekali lah ya?!

Alih-alih...dgn sempoinya kami sepakat nak buat simple-simple jek. Ikan bakar...budu, ayaq asam, kerabu mempelam...dan sedikit daging masak itam.
Alhamdulillah...licin hidangan tu. Tapi yg mengkagumkan aku...tiga-tiga anak teruna tu setelkan pinggan masing-masing. Kosong sinki aku malam tu..salunya..kalau org dtg umah...jenuh membasuh slp tetamu pulang. Tapi yg nih...walaupun anak teruna yg mai semuanya...aku rileks jek lps depa balik. Hiksss...rezeki kot...depa nak tulung basuh pinggan tu.. sian kat aku kottss.. :P

Pengajaran : Adab bertamu ke rumah org pun...dlm kitab Bimbingan Mu'minin ada diajarkan supaya tetamu meringankan beban tuan rumah dgn tolong membasuh peralatan yg digunakan utk menjamu tetamu itu.

:D

Sekian, jumpa lenkali nooo..nak citer lagi...tapi, baby tgh nendang.. nak stop nulih sat.. nak feel gitu! :P

~~~
Hany FF
10 Mei 2004 M ~ 20 Rabi'ul Awal 1425 H
"Mencari nafas muthma'innah di ruang yang jenuh disesak nafsu lawwamah"

No comments: