Friday, April 23, 2004

Selama ini...

Mengapa kau bersedih..
Mengapa kau menangis...
Dia telah pergi...darimu...
Mengapa tak percaya...
Mengapa tak menduga...
Dia pasti pergi...meninggalkan

*Diriku ini...yang selalu setia, yang selalu setia padamu...
Engkau campakkan...cintaku suci...cintaku suci padamu...
Selama ini...kau selalu bermesra...dan selalu bermesra...dengannya...
Selama ini...diriku menderita...diriku sengsara...kerananya...

Hapuslah airmata...usahlah kau berduka...
Aku di sisimu...kembali...

Kuingin kau bahagia...kuingin kau tertawa...
Sebagai semula...oh sayangku.

(Ulang)*


~~~


Sekadar menghayati lagu Hapuslah Airmatamu...(Sha. Aini)
Terkesan. Ada jiwa dalam setiap bait katanya. Tapi hati kecilku berkata. Biarlah..yang berlalu sudah berlalu. Zaman ini, bukan zaman Hapuslah Airmatamu. Zaman Hapuslah Airmatamu sudah berlalu, seusianya zaman abah & mama. Biarkan itu semua berlalu. Bukan kerana masa yang disanggah, atau kerana zaman yang sudah berubah...tapi kerana dalam hidup ini, kita harus bersedia dengan pelbagai ujian.
"Masakan anugerahnya terlalu tinggi, seandainya ujiannya tak sehebat mana" (quote : petikan Warkah Lisa kpd Iskandar dlm Novel : Lakaran Sahrawi).
Kita harus positif. Positif dan sentiasa panjatkan do'a ke hadratNYA agar memberi kesejahteraan dlm hidup kita fiddunya wal akhirah. Ameen!

Kita masih muda. Memang, ajal tak mengenal usia! Usah dipersia masa yang dipinjamkanNYA dengan mehnah hidup yang kian menekan jiwa. Asalkan kita tak lupa akanNYA dan sentiasa berteman denganNYA pd masa susah dan senang. Yakinlah akan janjiNYA! DIA akan memakbulkan do'a hambaNYA yang tak jemu-jemu mengutus salam dan selawat itu.

Yakinlah! YAKINlah!! YAKINLAH!!!

Sekadar pesanan untuk semua...dalam menjalani mehnah hidup yang penuh dgn karenah manusia. Ingin sekali kuceritakan segala-galanya sebagai teladan untuk semua. Tapi cukuplah mesejnya kusampaikan utk yg bernama sahabat, agar kita dapat sama-sama belajar drp pengalaman'nya' itu. Kisah serurainya, biar kusimpan dan kusimpul. Agar, jika ada yang bertanya...yang akan kuceritakan hanya pengajarannya. Bukan kisah yang penuh mehnah dan karenah itu...pasti, itu yang memedihkan. Bagi yang pernah mengetahuinya...simpanlah dlm hatimu. Sisipkan insaf, agar kita akan sentiasa punyai upaya utk mengerti...betapa kompleksnya hidup ini. Hanya DIA yang menyusun segala...Kita hambaNYA...yang sungguh lemah.


---
Hany FF
23 April 2004 M ~ 3 Rabi'ul Awal 1425 H

No comments: