Tuesday, April 27, 2004

Pena yang masih...

Cubaan kembali menjadi..Alhamdulillah!
:)
Ish..takdok gapolah. Sket jek.
Dah lama menyepi...

Erm..selalu jadi camtu...kalau tulisanku keluar dalam mana-mana penerbitan...aku selalu jadi org terakhir yang baca tulisan tu diterbitkan.

Dulu..waktu aku main-main emailkan ANIS puisi Tusuk Duri di Halmahera, tak sangka pulak akan terpilih utk tersiar. Waktu tu aku beli beberapa Majalah - Anis, Al-Islam dgn Muslimah (kalau tak silap)...tapi, majalah lain yg lebih menarik perhatian utk kutelaah...bukan Anis Jan 2001 (cover : Tok Guru Nik Aziz) yg menyiarkan puisiku. Hmmmh...yg besynya...walaupun dah terbaca puisi Halmahera tuh..aku rasa cam familiar jer... tak tingat nak tgk nama penulis. Pas tu...aku baca setiap baris...ok gak penulis ni, komenku sendiri. Pastu..aku tgk footer...penulis tuh...drp Cyberjaya...eh eh...satu tempat dgn aku la! Aku kenal tak? (bingung sendirian)...lasttttt sekali, baru tgk nama..erksss.. Hany Fariza? (kenal kot...:"> - malu-malu!)

Then, time...artikel psl Mama terpilih utk slot Wanita Dalam Hidupku (Anis Dec 2003), aku tak jumpa langsung Anis bulan tuh. Penuh inbox hp aku dgn sms kawan2 yg dah baca dan ucap tahniah - waktu tuh on the way balik kg. Balik Perlis time tu pun hampa sbb Anis baru tak sampai lagi kat Kangar!
Artikel tuh..jadi hadiah utk Mama sempena Majlis Perkahwinan aku dlm bulan yg sama. Menangis dia baca tulisan tu...drp seorang anak perempuan dia yg manja yg akan dilepaskan menjadi isteri org (time tu). hiksss....:)

Yg terkini pulak...NUR Mei 2004, aku beli semalam dgn majalah Anis. Ntah sbb apa...sampai umah semalam...aku lebih berminat belek Anis drp NUR. Habis artikelnya aku telaah satu persatu. Then, Baru aku pegg NUR...tapi aku tak teringat nak belek laman kreatifnya (puisi & cerpen) dulu...tapi ghalit baca artikel ttg ibu yg memonopoli ruang. Terharu betul baca pasal pengorbanan ibu-ibu ni. Hari nih pun..aku tak teringat nak habiskan belek NUR from front to end. Tapi, ntah tiba2 after jumpa GM ptg nih..tingat nak belek ruangan puisi NUR. Pas tu...mula2 tgk bg dia cantik...ada pantai. Pastu...tgk tajuk...Rendang Langit Mu'tah (cam kenal)...pastu...tgk nama,,,eh eh aku la (hiks..baru pasan...tak pasan tadi!) :P
- yg hantar tu pun...saja jek..try nasib...sbb jeles tgk ada sorg kawan tgh membina nama...dah bina nama, buat luper kiter lak..cik ati... btw, bagus gak ada saingan ni...baru ada encouragement nak develop diri ;) - WINK WINK! -

Oklah...tu hadiah spesel utk Abang..sempena Besday hari nih ek!

Agaknya...rezeki aku kot. Tak perlu susah-sudah macam org lain utk menempatkan diri dlm dunia ini. Cuma kini, aku yg menyendiri dan mengasingkan diri. Alhamdulillah takat ni...setiap yg kuhantar ke penerbitan akan tersiar dlm jangkamasa yg singkat. Tak perlu follow up or urging the editor (like some of my frens in dunia Sastera like to do). Cuma, aku yg lebih cenderung utk tidak menghantar hasil penulisanku ke meja penerbitan...(mogok! ekekek).

Yg kuhantar..itulah...yg tersiar Jan 2001, Dec 2003, Mei 2004. 3 jek yg kuhantar sejak 3 tahun nih, walaupun hasilnya berlonggok dlm pc aku ni...ampeh tul Hany Fariza nih.
Dulu pun 1997-1998...setahun aku hanya hantar satu puisi ke meja editor D.Siswa. Alhamdulillah...setiap satunya keluar dan berjaya meraih Anugerah Hadiah Sastera Siswa Bank Rakyat (HSSBR) tahun 1997 dan
jugak HSSBR 1998.

Org kata kalau nak berjaya kena banyak berusaha...sbb tuh aku belum boleh menempa nama dlm dunia ini. Sbb usaha aku ciput sangat...walau peluang tu sentiasa ada.

Adeh Mama...cita-cita Mama nak tgk anak Mama ganti Mama nih...entah bila la tercapai. Agaknya tahun 2020 kot. :P

"Pena itu mula bergerak tatkala hidupku bercampur resah dan pasrah,
Pena itu mula rancak tatkala aku mengenal ketenangan yg hakiki,
Pena itu tak pernah berhenti...
Andai dipisah juga...maka resahku akan menggunung.
Cuma aku tiada lagi yg bernama semangat...utk membina juang
dalam dunia...yg penuh "..." itu. "


Hany FF
27 April 2004 M ~ 7 Rabi'ul Awal 1425 H

No comments: