Tuesday, April 13, 2004

Perjalanan...

Kehidupan ini perjalanan yang sungguh pendek.
Selagimana kita merasakan kehidupan ini panjang...maka semakin itu, ia menjadi semakin pendek utk
...kita jalani, hadapi, warisi, jelajahi.

Semalam, makan tengahari di Kelantan, minum petang di Terengganu, makan malam di Pahang. Lelap sebentar di Kuantan, Rehat di Genting Sempah. Subuh dan 'bersalin' di Masjid Negara...dan hari ini aku kembali bertugas di kotaraya.
Perjalanannya panjang...tapi masanya sebentar. Kesementaraan yang jelas...utk kita perhatikan. Andai kita berfikir.

Nyawa ini haqNYA yang dipinjamkan kpd kita, rezeki kita juga ni'mat yang dianugerahkan oleh YANG MAHA ESA, ni'mat Iman dan Islam jua 'hadiah' buat yang 'terpilih'...apa usaha kita untuk men'jaga'nya?
RahmatNYA terlalu besar...tak layak bagi kita..hamba ini utk sombong terhadapNYA.
Usaha kita masih cetek...dibandingkan dgn Rasulullah lagikan jauh...manakan pula usaha kita itu akan dapat menjamin ni'mat seluas buana itu? Hanya RAHMATNYA...RAHMAT...tanda MAHA PENGASIH dan PENYAYANGNYA DIA, maka kita masih di sini, memeluk ni'mat mengharung mehnah dunia...yang mungkin terlalu kerdil kalau nak dibandingkan dgn mehnah Rasulullah, Sahabat2 r.a, wali2, ulama'2...terlalu kerdil mehnah ini.

Senyum aku mengenangkan perjalanan semalam. Indah bersama suami...diselangi nostalgia-nostalgia lama masa kecil-kecil & remaja dulu...tapi rasanya bagai masih terlalu baru berlaku. Itulah pusingan waktu!

...

Berta'akkullah wahai sahabat...akan perjalanan hidup ini. Ke manakah kita? Sudah bersediakah?

---
Hany FF
"Kembara mencari diri...dalam pada satu jiwa lagi sedang membentuk naluri...jiwa ini terus menjelajah ruang kembara duniawi yang mampu menundukkan rasa ta'atku"
23 Safar 1425 H ~13 Apr 2004 M

No comments: