Friday, June 13, 2008

Mndidik Penjaga Kitabullah

Kan saya dah kata, saya tak suka fikir pasal duit. Buat tak senang duduk saja.

Prinsip saya senang, ad-deen an-nasihah. Dalam Islam, semuanya telah jelas lagi terang.
*Berusaha dan berdoa serta bertawakkallah. Rezeki ditentukan Allah. Setiap kesukaran ada kemudahan. Sesiapa yang bertawakkal kepada Allah, Allah akan adakan jalan keluar*
(Sekadar menyebut beberapa mafhum terjemahan ayat al-Quran, just point to ponder)

Asalkan dah ketepikan untuk simpanan, pelaburan, bayar hutang, dan boleh hidup cukup makan - diri sendiri dan saudara terdekat dan jangan lupa tanggungjawab untuk mengeluarkan zakat dan sedekah. Cukuplah. Saya tak suka fikir banyak-banyak. Let others do! heh!

Hidup ini lebih daripada di dunia semata. Wang dan sebagainya adalah tools untuk kita meneruskan hidup dan juga memberi nilai kepada diri kita sendiri melalui sedekah yang dikeluarkan.
Jadi, alangkah baiknya kita infaqkan masa fikir kita untuk zikir dan fikir akhirat, yang abadi...kerana mehnah hidup itu adalah fitrah, hadapinya dengan zikrullah. ;)

Hari ini, pagi rasa sangat segar sekali. Di pejabat, alunan tartil Syeikh Mahir Muáiqely (susahnya nak eja!) menemani. Tu yang rasa segar tu. Kenangan di Masjidil Haram pun rasa macam baru semalam saja.

Sedikit refreshment pada pagi Jumaat ini, serta kongsi pengalaman. Satu kisah peribadi yang kecil dan terpencil yang ingin dikongsi bersama sahabat-sahabat terdekat.

Hari-hari kami di Masjidil Haram sepanjang Disember 2007-Januari 2008 ditemani dengan alunan suara Syeikh Mahir Mu'aiqely, Syeikh Abdullah Awad al-Johany (ada yang menyebut al-Jihany), Syeikh Salih al-Talib dan sekali-sekala muncul Syeikh Shuraim dan Syeikh Abdul Rahman as-Sudais ketika mengimami Solat Jumaat atau solat fardhu (terutama Zohor atau Maghrib) pada hari-hari tertentu.
(senarai nama Imam Masjidil Haram : rujukan di Wikipedia).
*Syeikh Abdul Rahman as-Sudais bukan sahaja seorang Imam Masjidil Haram, beliau juga seorang Doktor (PhD) dan pernah menerima anugerah "Islamic Personality of the Year", seorang Imam yang profilik dengan perjuangan dan pendapatnya yang tegas.

Kami tiba di Makkah tika umat Islam baru pulang daripada jemaah Asar, 8 Disember 2007. Jadi, pastilah solat fardhu berjemaah kami yang pertama, pastinya Maghrib. Dalam hening senja, solat Maghrib kami di dataran tawaf di tingkat paling atas Masjidil Haram, berbumbungkan langit senja Makkah al-Mukarramah.

Bismillahnya sahaja sudah menggegar jiwa. Dengan alunan tartil yang indah, kami mula 'jatuh cinta', sebagai cinta kepada bacaan Syeikh Abdul Rahman as-Sudais dan Syeikh Saad Said al-Ghamidy. Kali ini, rasanya sungguh segar dengan suara yang tajam dan jelas.

Semenjak itu, Maghrib kami ditemani Syeikh Mahir dan 'Isyak seringkali Syeikh Abdullah al-Johany.

Khutbah Jumaat pula ada beberapa kali secara bergilir-gilir. Yang disampaikan oleh Syeikh Mahir, bahasanya indah, madahnya lembut tapi peringatannya jelas. Yang disampaikan oleh Syeikh Abdul Rahman as-Sudais pula seringkali penuh semangat dengan seruan yang menyentuh nubari jemaah. Manakala, khutbah as-Shuraim pula sangat pantas, ringkas, jelas maksudnya dan senang dihadam. Masing-masing dengan cara, pendekatan dan keistimewaannya. Alangkah bahagianya terpilih menjadi Imam Masjidil Haram. Betapa besarnya tanggungjawab mereka. Alangkah!
*Dalam satu khutbah Jumaat, Syeikh as-Sudais menyebut tentang sadaqah dan umat Islam Palestin dengan penuh semangat dan roh yang meresap dalam jiwa, membuatkan jiwa-jiwa bangkit dengan roh silaturrahim terhadap saudara se-Islam yang tertindas di bumi Palestin itu.

Betapa indahnya menjadi al-Hafiz, penjaga kitabullah. Yang menjaga setiap kalamNYA dalam hati nubari yang suci!

Semoga Allah mengizinkan roh mulia ini dihidupkan dalam diri anak-anak kita.

Begitulah hari-hari kami di sana, secara ringkasnya.

Adapun, itu saja yang dapat saya kongsi bersama. Kali ini.


Salam. Semoga mendapat keberkatan Jumaat. :)

No comments: