Wednesday, December 27, 2006

Manifestasi Qurban

To my life partner,

"kata nak upload dan boleh upload tetiap hari. Tader pun.. " heheh.. selamba jek sound tuan rumah.

Assalamualaikum wbt.

Orang selalu tanya diri mereka, apa yang diberikan kepada mereka. Tapi tidak terfikir apa yang mereka berikan kepada orang lain.

Falsafah agung ini tersebar luas di mana-mana. Negara kepada rakyatnya. Pemimpin kepada bawahannya. Syarikat kepada anggotanya. Ibu bapa kepada anaknya. Anak kepada ibu bapanya. Dan seterusnya tiada akhir.

Mungkinkah ia telah disalahgunakan? Jika asalnya ungkapan ini menjadi panduan agung untuk kita berbakti. Boleh kita katakan sekarang ini ia hanyalah ungkapan eskapisme mereka yang tidak mampu menunaikan tanggung jawabnya, tetapi menuntut haknya dipenuhi?

Wajarkah rakyat diseru berbakti jika negaranya menindas dari pelbagai segi? Berbakti adalah tanggung jawab rakyat. Tak usah dituntut hak negara.

Patutkah pengikut diminta bersabar, jika pemimpin tak sudi mengeluarkan duit poket sendiri menampung serba macam kekurangan dalam persekitarannya? Sabar itu memang sudah tanggung jawab mana-mana manusia, ditaklifkan Allah kepada makhluqnya.

Bolehkah Syarikat minta anggotanya menunaikan tugas dengan ikhlas, jika kerelaan Syarikat melihat permasalah akar umbi tidak pernah ditunaikan? Bertugas dengan ikhlas itu sudah jadi tanggung jawab anggota Syarikat.

Suami dan isteri minta pasangannya bersyukur pada apa yang ada, sedangkan tidak pula dia membekalkannya sewajarnya. Bersyukur itu sudah jadi tanggung jawab mana-mana hamba Allah swt.

Di mana pula tanggung jawab negara? Pemimpin? Syarikat? dan Suami, mahupun isteri? Kalau hanya hak yang dibicarakan dan dituntut, jauhi falsafah mahupun peribahasa.

Kita korbankan amarah kita, kerana ia hanya hak kita. Tetapi kita bertanggung jawab menenangkan hati manusia lain. Hati sahabat, hati anak, hati pasangan, hati ketua, hati anak buah dan segala macam hati.

Kita curahkan kasih sayang kita kerana itu tanggung jawab kita. Dan hak kita untuk mendapat kasih sayang adalah tanggung jawab orang lain menunaikannya.

Kita jangan cari apa yang betul pada kita kerana itu hanya hak kita yang menjadi tanggung jawab orang lain untuk menunaikannya. Tanggung jawab kita hanyalah memberikan yang terbaik secara betul kepada orang lain.

Luas persoalan hak dan tanggung jawab. Tapi jika kita berkorban kerana hak kita untuk mendapatkan pahala daripada pengorbanan kita, tidak perlulah berkorban. Kerana tanggung jawab kita sebagai hamba Allah adalah membuat pengorbanan. Hanya Allah memiliki hak mutlak memberikan balasan atau tidak.

Sebab itulah kita ini dikenali sebagai mukallaf. Kita hanyalah makhluq yang diberikan amanah dan tanggung jawab, untuk ditunaikan. Bukanlah kita ini penuntut kekuasaan, yang menuntut darah dan keringat makhluq lain, yang ada serba macam tanggung jawab tersendiri ingin ditunaikan.

Percayalah, semua orang inginkan haknya dipenuhi. Maka, disebabkan itulah semua orang perlu bertanggung jawab menunaikan hak orang lain.

Bertanggung jawablah ; dengan tidak mengatakan mengatakan AKU BERHAK! ...

Greek saying: "Those whom the God wants to destroy, they first made mad with Power."


Salam Eid al-Adha.

Wassalamu'alaikum wbt.

No comments: