Friday, September 29, 2006

Dua Kerdipan Mata : Kasih Ramadhan...

Betapa indahnya Islam. Allah 'campakkan' kepada hambanya nilai-nilai hikmah. Dan kemudian nilai hikmah ini diganjarkan pahala apabila diamalkan oleh penganut agamaNya. Maka rugilah mereka yang berpaling daripada ajaran agung Islam yang maha suci ini.

Senyum si muslim mempamerkan bersamanya keikhlasan. Tenangnya membawa rasa damai bernaung di bawah ajaran suci. Rendah dirinya penuh rasa tawadhu' terhadap kekuasaan Allah swt. Dan kadangkala tercetusnya rasa amarah dalam diri hamba Allah, disertai dengan kesabaran yang dibekalkan melalui pengamalan ajaran Islam dalam kehidupan seharian.

Umat Islam tidak perlu memaki hamun jika marah. Bahasa yang diguna masih indah. Hanya susunan kata yang menggambarkan kemarahan. Hatinya segar mengingat Allah. Semangat dakwah sentiasa mekar di dalam dada. Hasrat ke arah memelihara silaturrahim sentiasa segar dalam jiwa masing-masing. Cinta kami, kerana Allah, kasih kami kerana Allah. Marah kami kerana Allah. Dan oleh kerana semuanya disandarkan pada Allah swt, maka kaedah umat Islam bergembira, bersahabat, bertolong-tolongan malahan berperang juga akan mengikut sibghah Allah swt.

Rakan-rakan sekalian, Ramadhan mencapai ke suku waktu. Masa terlalu cepat berlalu. Betapa penting kita menyediakan senarai semak apakah yang telah, akan dan perlu dicapai dalam me'rayakan' ibadah puasa Ramadhan kali ini, dan seterusnya, insyaAllah.

Prof Dr Wahbah az-Zuhayli, dalam Al-Fiqh Al-Islami wa Adillatuh, dengan merujuk beberapa keterangan lain, menggariskan, perlunya kita melihat beberapa perkara antaranya :

1. Bertambahnya sifat amanah kita sepanjang menjalani ibadah Ramadhan. Penulis mengamati, amanah ini boleh kita bahagikan kepada :

a. Ibadah kita khusus dan umum. Tidak menyeleweng dari garis panduan. Tidak meninggalkan segala rukun Islam yang lain. Mengutamakan ibadah sunat, tetapi mestilah mendahulukan memenuhi segala yang difardhukan
b. Amanah kepada ahli keluarga. Mencukupkan keperluan, fizikal dan rohani. Membentuk mereka dengan sewajarnya; jika kita inginkan mereka hadir di dalam jiwa sebagai 'qurrata a'yun'
c. Amanah kepada sumber rezeki. Waktu kerja, sumber makanan dan minuman yang halal agar keseluruhan ibadah diberkati dan diredhai/

2. Bertambah mantap cita-cita dan keazaman kita. Perlu kita pastikan keazaman kita menghabiskan seberapa banyak lembaran mushaf al-Quran, contohnya, akan menjadi sumber inspirasi kita untuk meneruskan di bulan-bulan yang lain. Bersedekah. Bantu-membantu. Manifestasi keazaman ini akan membentuk jiwa yang kental berjihad di jalan Allah swt, tanpa rasa gentar dan ingin berundur dari perjuangan.

3. Terbentuknya lebih kesabaran dalam diri. Kita yakin, secara fizikal, kita sudah cukup bersabar sepanjang hari berpuasa. Tetapi, adakah kita jadikan bulan Ramadhan bulan untuk melatih kita bersabar melihat makanan yang mewah-mewah. Sabar jika masakan suami atau isteri tidak menepati rasa yang diingini. Sabar jika air yang terhidang tidak cukup 14 warna. Sabar jika juadah kurang daripada 7 jenis setiap hari. Dan kesabaran yang dilatih ini memberikan kesan jangka panjang terhadap sikap zuhud, qana'ah, redha dan syukur terhadap kehidupan seluruhnya di muka bumi.

4. Kita lebih terpelihara daripada dosa, kecil mahupun besar. Syaitan yang terkutuk dirantai pada bulan mulia ini. Maka pastilah sebarang dosa yang kita lakukan merupakan SAHAM MILIK PENUH kita sendiri. Jangan salahkan syaitan, iblis, anak syaitan, mak saudara syaitan mahupun kakak ipar syaitan jika kita membuat dosa. Itu diri kita sendiri. Itulah diri kita yang sebenar. maka malulah kita kepada Allah swt jika kita tidak mampu menahan diri melakukan kemaksiatan, walaupun berdetik hati rasa hasad, marah, sangka buruk dan benci kepada manusia yang lain. Malu kita, sahabat-sahabat sekalian, akan berterusan hingga ke hari Akhirat. Cuci hati, bersihkan aqal fikiran dan perangi ammarah kita sewajarnya.

Tidak sempat saya petik dan huraikan semuanya. Ramai lagi yang lebih berkelayakan membicarakan bab ini. Dan banyak lagi sumber yang lebih 'ashoh dalam menghuraikan kaedah penghayatan Ramadhan ini. Sekadar menunaikan tanggung jawab sesama muslim. Memperingatkan diri sendiri, melatih aqal agar lebih berhati-hati.

Sahabat-sahabat sekalian, ingatlah, kita sedang merayakan ibadah Ramadhan yang indah. Namun hari ini tidak menjamin hari esok. Entahkan hidup, entahkan tidak. Bezanya antara kehidupan dan kematian hanyalah sekadar dua kerdipan mata. Kita kelipkan mata, ia terbuka kembali, maka tandanya masih kekal roh kita dalam jasad.

Kita kerdipkan lagi, dan tidak berupaya membukanya kembali, maka ketahuilah, janji Allah telah pun tiba. Masanya untuk kita menghadap munkar dan nakir, menyaksikan kebenaran catatan Raqib dan 'Atid, menerima tanpa boleh berundur lagi segala janji Allah.

Dan ingatlah juga, jarak antara dua kerdipan mata, sebenarnya tidak lebih daripada perpuluhan lima saat. Itulah pemisah kita, antara Ramadhan hari ini dan Ramadhan hari esok. Dunia dan alam barzakh. Taubat dan terlambat.

Ihya' Ramadhan al-Mubarak. Percayalah, Ramadhan akan membawa Ketenangan; menjanjikan Kemenangan. Asalkan dilakukan penuh Keimanan!

Wasalamullahi Alaikum.

No comments: