Monday, September 11, 2006

Apa Dosa kami?

Ecceh, tajuk macam ma'sum je kitorang nih. Tapi biasa la tu, ada orang tanya, apa salah saya? Kemudian bila disenaraikan sampai sembilan belas muka surat setengah, dia kata pulak, itu semua fitnah semata-mata! Kan ke haru dibuatnya. Bila takde respon, dia kata, akulah mujtahid, mujahid dan like to hide pulak!. Adey..


Manusia tak lepas dari berbuat silap. Tugas kita adalah memaafkan seadanya. Baki yang lebih, serahlah pada Allah swt untuk lunaskan di akhirat kelak.


Sama la juga, kalau duit dicuri, ucapan yang paling baik di pihak kita ialah 'aku sedekahkan ajelah'. Di pihak beliau pula, kaedahnya mendapatkan dengan cara mencuri pasti akan didedahkan dan dihukum ALlah kelak. Itulah kaedah dapat pahala daripada bala yang menimpa. Senang kan? Lepas tu, kalau si pencuri tu naik motor, pastu terjatuh, then patah tangan + putus kaki, terburai perut, otak bersepai kena gelek pulak dengan steamroll, pastu kena hanyut masuk sungai Klang, kena makan buaya (ada buaya ke?), lantakla dia. Kita cakaplah, innalillahi wainna ilaihi raji'uun. Pastu tolong kebumikan dia. Kan mantap kesabaran kita tu.


Tapi kaedah ini orang yang betul-betul wara' akan berjaya praktikkan. Bagi orang awam, ada yang mampu, ada yang tak mampu. Terpulanglah, apa yang kita nak. Kepuasan akhirat atau duniawi. Peluang untuk dapat pahala sentiasa ada.


Berbalik pada tajuk. Gatal nak buat tajuk macam tu, bila ada satu post tempoh hari kena kacau. Bukak je blog, uiks, ada karakter bukan-bukan. Klik je, ada link ke page lain. Post tu bertajuk Apa Nak Pelik? . Ingat lagi kan. Haa, si penceroboh ni hebat kemahirannya. Masuk blog orang lain, konon nak hack la tu. Sibb baik suami pemilik blog ni pun terer jugak. Dapatla diselesaikan. Heheh... ups..


Pada yang berusaha bersungguh-sungguh tu, saya ucapkan terima kasih kerana bersama-sama syaitan laknatullah untuk menguji secebis iman hambaMu ni. Kalau tak ada ujian macam ni, macam mana kita nak gauge kesabaran kita kan? Apa yang dapat saya buat, cuma banyakkan istighfar di pihak kita dan juga ta'awudz. A'udzubillahi mina as-syaithooni ar-rajeem!


Itulah kita, bila dikritik rasa panas. Nak menjawab tak pandai. Nak bertumbuk, lembek. Gunalah cara yang lebih rendah tahap dayusnya jika betul-betul kita pakar dalam perjuangan.


Okay, masuk tajuk lain, saya dah maafkan orang itu, nak dapat pahala katakan. Moga diberikan petunjuk oleh Allah swt, beserta dengan sedikit keberanian, dan kuasa kelelakian.


Tempoh hari, dua minggu selepas kelahiran, Fatma Nuha berjaya digondolkan. Buat kali keduanya Abu Nufayl berjaya menggondolkan anak-anaknya (dulu Nufayl) Bila cukur kepala dua orang budak ni, harapan ketika Nufayl dulu ialah agar rambutnya lebat dan handsome fizikalnya, baik pekertinya. Tapi bila cukur si Nuha, terasa cabarannya agak lebih. Beberapa tahun akan datang, Nuha akan membesar sebagai muslimat. Yang mana tanggung jawab ibu dan bapanya teramatlah berat. Orang biasa seronok dapat anak perempuan, tapi mesti diingat, dugaannya lebih untuk membesarkan anak ini. Memastikannya berakhlaq, satu isu, memastikannya menutup aurat dengan sempurna, satu cabaran lain. Dan zaman yang bakal ditempuhi pun pasti penuh liku. Tengoklah, kecik-kecik lagi dia dah pandai guna blog.


Harapnya dapat jadi baik, kurang-kurang macam Ummu Nufayl. Ummu Nufayl tu baik orangnya. Berdedikasi. Bersopan santun. Berbudi bahasa. Cerdik. Berperwatakan solehah. Cuma kalut je sket. Dengan suka bawak barang banyak. Balik kampung 2 hari, bekal untuk sebulan setengah. Bayangkan masa balik berpantang hari tu??!! Terus boleh sewakan rumah kat KL, kosong. Heheh.. ambik kesempatan sket.. (Ummu Nufayl, ingat lagi tak cara nak dapat pahala mudah?? hihi) Ameen ya Robbal 'aalamin. Sambung lain. Sibuk BP... ;)


Wassalam

No comments: