Tuesday, December 27, 2005

Kisah Dalam Kisah, Cerita dan Gambar



Catatan Blog; 27 Disember 2005 : Kisah Dalam Kisah, Cerita dan Gambar

11/12/2005, Karnival TV3
Sesudah Subuh, dan siap bersarapan Nasi Rendang, kami bertolak ke Stadium S.A. Waktu tu, jam 8.45am. Masih awal, Tapi, demi tak rela bertembung dengan segala macam kesesakan & keramaian manusia, kami pantas tiba awal di sana. kenapa kami ke sana? Adalah tujuannya. Yang utama sekali, kami ke sana utk ke gerai Dawama. Mula-mula kami pusing semua gerai yang ada, kebanyakannya baru dibuka dan masih belum ramai orang. Abang dan my SIL, Ida masuk gerai Misteri Nusantara a.k.a rumah hantu. Kami berkunjung ke gerai al-Kulliyah & al-Hidayah. Dapat bertemu mata dgn Ahmad Noor Sulaiman, penerbit TV3, dan Dr. Rabiah, kaunselor yang makin mendapat tempat di media perdana. Nufayl duduk dengan khusyuknya mendengar talk drp Dr Rabiah. Tapi macam biasa, utk 5 minit pertama sajalah.

Di gerai Dawama, Pakcik Dawama yang kami berurusan ketika 'borong sakan' di Pesta Buku Antarabangsa masih mengenali kami (ref:postingdulu). Saya terjumpa satu buku bersejarah. Sekali kerling, macam kenal! Buku Sahabat Asing!


Kumpulan Cerita Dan Puisi: Sahabat Asing.

Penyelenggara: Siti Zaleha M. Hashim, Sadatul Mahiran Rosli
Penerbit: DBP

Dalam buku tu, ada karya saya yang pertama tersiar di majalah Dewan Pelajar dan ia terpilih dibukukan. Karya kreatif tajuknya Muhammad Rasul Pilihan. Bukan sajak, bukan puisi. Lebih kepada syair seloka. Saya bagi suami baca. Teruja sungguh! Tapi, tak membelinya. Harganya RM 20, mahal jugaklah. Sementelah, dah ada di rumah Perlis, yg dapat dulu tu. Tapi, best tau dolu-dolu kalau diterbitkan. Dapat honorarium, masa mula-mula dibukukan dulu beratus dapat (dan makin berkurang la) setiap tahun. Tapi, yg baru-baru dibukukan nih, tak pernah dengar cerita pun. Tapi, never mind. I don’t care about that. Dapat kira bonuslah! :D

Dan, pastinya saya tak lupa qadha’ hajat untuk memiliki Kamus Dewan Edisi ke-4. Keluaran terbaru! RM48 selepas diskaun 25%. Yang edisi ke-3 hanya RM 15…tapi saya lebih berminat keluaran terbaru. ;) Itulah tujuan utama saya ke sana. Tak sabar-sabar nak memeluk Kamus Dewan. Nak buat apa? Nak baca! (sambung hobi lama, baca kamus…ahaks)

Selesai hajat ditunaikan, dan lepak jama'ie sebentar di gerai MPA dengan Abg Reza sekeluarga, kami pulang. Jalan pulang masih belum sesak, tapi jalan masuk beratur panjang sampai ke Lebuhraya Persekutuan! Aduh-aduh!

P/s : Pd hari Sabtu, minggu yang sama ada open house Aida/Aini, tapi terkilan sangat tak dpt pergi sebab kami sekeluarga sudah punya agenda hari itu. Ruginya sebab dengar kata makanan sedap-sedap!

18/12/2005, Cat ke uk
Siang hari Sabtu 17/12, dapat sms daripada seorang sahabat.
“Hany, esok kite dan amin fly gi UK, further study”.
Mungkin kerana rapatnya kami, dan dia seorang sahabat yang baik, atau mungkin kerana kealpaanku. Kealpaanku membuatkan ada ‘hutang’ yang belum kubayar, airmataku menitis. Cat! Katrina D. Dambul.
Esoknya, kami bergegas ke kediaman Cat di USJ. Sungguh gembira dengan rezeki Cat, dapat emlanjutkan pelajaran ke peringkat PhD di Univ. Oxford. Alhamdulillah! Dan dlm pertemuan itu, baru sempat kulangsaikan ‘hutang’ku…hadiah perkahwinan Cat & Amin! Aduh…lamanya!

Me & Cat, the excellent & strong hearted 6th month preggy mom.

20/12/2005, Bims mother of two
Tepat jam 8.41pm, Selasa lahirlah seorang lagi pejuang agama Allah, Muhammad Umar al-Khattab bin Muhamad Muslim. Maksudnya, sahabat saya Yati (Bims) dah selamat melahirkan putera keduanya. Wehh..hang! Dah jadi emak beranak dua dah no! Satnya rasa! Macam baru semalam kita berkenalan, sama-sama kawen, sama-sama mengandung anak pertama! Laa nih, dah dua?! :D

19-22/12/2005, PDA course @ Cosmopoint, PJ
Minggu lepas 4 hari di Cosmopoint berkursus Work Mobility Workshop. Tak ramai, dlm 9 org saja. Semua TM WS. Yang perempuan muslim hanya 4 orang tanpa disangka, semuanya menantu org Klate! Seorg org Melaka, seorg Kedah/Tganu, seorg lagi KL/Perlis dan saya Perlis. Apalagi! Macam-macam ceritalah keluar. Saya hanya banyak mendengar, sementelah cerita mereka memang menarik. Apa ceritanya? Eh..takkan saya nak cerita di sini! Tapi berkisarkan pengalaman & cabaran masuk dalam famili belah suami. Sebab kami orang luar, jadi pastinya bahasa salah satu cabarannya. ;)

btw, nasyid Mother dendangan pakwe Siti@Sami Yusuf memang menusuk kalbu. Tak sia-sia Siti beria-ia suruh saya dengar dengan menghayati. Baru dengar satu rangkap dah syahdu.

No comments: