Monday, June 27, 2005

Jangan Tunggu

Kalau ada duit syiling yang boleh diputarkan,
tentu putaran duit syiling itu tidak selaju ligat kepalaku.
Kalau ada pohon yang boleh digoyangkan,
tentu goyangnya tidak gila, bagai kepalaku yang pusingnya tak tertahankan.

Ahh! Pening!
Faham ke? Tak ramai yang faham. Buat apa mengerti, pada perkara yang tiada mengena dengan diri. Itulah tabi'i manusia.

Hari ini, berazam untuk menulis juga sebelum melangkah pulang drp pejabat. Sudah sekian lama memendam hajat. Hari ini mesti dilunaskan juga. Tak kiralah betapa tuan besar memanggil, tak kiralah betapa banyak yang perlu dibawa ke hadapan. Cukuplah. Ini masa melunaskan rindu.

:)

Apa cerita yang mahu dikongsi bersama, tanda kasih dan cinta?
Idea lupus dengan masa.

Hari ini pesanan buku daripada Ujana Ilmu.
Syukran Kak Nisah. Pesanan TTD, Advancer Si Peniup Ner & Detektif Indigo selamat sampai ke pejabat hari ini.

Teringat untuk berkongsi sesuatu, satu kalam Baginda yang sering kita dengar, tapi jarang kita hayati.

Rasulullah S.A.W. pernah bersabda:

"Bahawasanya di dalam tubuh badan manusia ada seketul daging. Apabila ia baik, baik pulalah seluruh badan, tetapi apabila ia rosak maka rosak pulalah seluruh badan. Ingatlah ia adalah HATI."
(riwayat Bukhari Muslim)


Kadang-kadang, sebagai manusia kita yang lemah ini mengharap untuk berubah tetapi kita jarang sekali berusaha untuk berubah. Sampai bila pun kita akan di tahap yang sama jika kita malas atau tidak bersungguh-sungguh.

Saya ingat lagi, selepas SPM saya risau untuk keluar ke dunia luar. Terlalu selesa berada dalam bi'ah solehah di sekolah agama. Baik di SMKAP ataupun SMKAA, saya jadi takut melihatkan kakak-kakak ada yang jauh sungguh bezanya apabila keluar drp dunia sekolah agama. Seolah trauma pula saya tika itu. Justeru kakak naqibah saya berpesan, teruskan langkah, tak selamanya kita boleh berada di sini. Kerana di sana ada janji manis yang perlu digilap. Mencapainya tangan mungkin tak sampai, tapi berusahalah. Pasti jaya itu milik kita jua. Pangkal kita usah dilupa. Usaha ada batasnya, asal jangan melangkah syariatNYA sahaja. Pesan dia, amalkan mathurat & al-quran. Basahkan lidah dengan zikrNYA. Insya'Allah, istiqamah milik kita sentiasa.

Benar!
Saya pernah mengamalkannya. Dan, saya rasa perbezaannya.
Saya juga pernah meninggalkannya. Dan, saya rasa hilangnya sesuatu yang tak tahu apa.

Andai keduanya pernah dirasa, apa lagi yang ditunggu.
Pilihlah satu.

Jangan tunggu hingga merasa neraka, baru mahu buat kebajikan mahu mengejar hasanah & pahala.

:)


~~~
Yang mencari cara menyuci hati,
Hany FF
20 Jamadil Awal 1426 H
27 Jun 2005 M

No comments: