Thursday, March 25, 2004

Syeikhul Syaheed

Setelah lima hari pemergiannya. Rakyat Malaysia turut berkabung dengan kembalinya pengasas pergerakan Hamas ini ke rahmatullah, sekaligus berkabung mengenangkan perjuangan Islam di tanahair ini yang 'lebur' di tangan pihak-pihak berkepentingan duniawi ('lebur' kali ini tidak bermakna terkubur!).



Masing-masing ada sebab yang tersendiri untuk menyatakan rasa sedih dan kesal.
Sedih dan kesal dengan sikap umat Islam yang masih belum 'bersatu' menentang musuh durjana, Yahudi laknatullah!

Benci dan marah (kerana Allah) kepada laknatullah ini yang masih selesa bertakhta di bumi Allah, dan dengan bangga berkata, "Kami telah menghapuskan satu bencana kezaliman dan keganasan di dunia ini dengan membunuh Syeikh Ahmad Yasin." (Wajarkah kita berdiam diri?!)

Serentak apabila pejuang Hamas dengan tegasnya berkata, "Mereka (Israel) baru saja memulakan peperangan!" Terfikir pula kita...apa pula peranan kita? Saat mereka bergelut utk berperang habis-habisan mempertahankan maruah Islam, apa yg boleh kita bantu?

...(semoga peranan Malaysia sbg Pengerusi Tetap OIC akan dimainkan oleh PM baru kita yg mendpt mandat besar drp rakyat Malaysia ini...dgn harapan dpt membela nasib umat Islam di negara lain juga.)

Salah seorang jemaah solat jenazah Syeikh Yassin berkata, Syeikh Yassin sememangnya mendambakan mati syahid (syahadah), dan beliau benar-benar telah mencapainya. Beliau pernah berkata kepada saya, "Saya tidak takut mati syahid, bahkan saya sukakan mati syahid, ketika mereka inginkan daku, mereka boleh mendapatkanku di kerusi rodaku, saya tidak bersembunyi."

Syeikhul Syaheed...semoga kau tenang di sana :)

"Dan janganlah kamu mengatakan terhadap org2 yg gugur di jalan Allah, (bahawa mereka itu) mati; bahkan(sebenarnya) mereka itu hidup*, tetapi kamu tidak menyedari."
-maksud ayat Surah al-Baqarah : 154.

(* iaitu hidup di alam lain yg bukan di alam kita ini, di mana mereka mendapat kenikmatan2 di sisi Allah, dan hanya Allah shj yg mengetahui bagaimana keadaan hidup itu)


~~~
Hany FF
"Dunia boleh mengatakan 'boleh!' utk apa saja", tapi kami takkan berganjak untuk mem'benar'kan yg tidak di'boleh'kan"
3 Safar 1425 H ~ 25 Mac 2004 M

No comments: