Thursday, September 09, 2010

10 + 1 Sni'ckett' SaLam AidILFitRi 1431H

Bismillahi Walhamdulillah. Wassolaati Wassalamu 'ala Rasuulillah

1. Buat sahabat dan sanak saudara. Selamat menyambut 'Aidilfitri. Kami sekeluarga terlebih dahulu menafikan Ummu Nufayl terlibat dengan mana-mana kumpulan yang beraya pada 28 Ramadhan 1431H.

2. Seterusnya dengan nasihat, amalkan didikan Ramadhan sepanjang Syawal. Bermaafanlah sehabis upaya. Inilah masa rasmi untuk lunaskan dosa antara manusia. Baik dengan rakan, sanak saudara, anak beranak, ibu bapa, mahupun isteri atau isteri-isteri yang mungkin kita cuai, syok sendiri, tidak adil atau zalim pada mereka semua tanpa kita sedari! Lepas ni, janganlah cari pasal lagi.. bukan semestinya raya tahun depan datang balik pada kita! ..

3. Jangan bawa kenderaan dengan 'tersangat' laju. -- laju takpa -- sekitar 200km/h ke bawah. Saman ekor? buat sup dulu.. nyumnnn...

4. Jangan baran-baran. Banyakkan bersabar. Kalau kena pukul bolehlah pukul balik pertahankan diri. Tapi hadnya qisas ajalah!

5. Makan jaga hati perut tu. Jangan dera sangat sistem pencernaan tuan puan. Mungkin kalau jumpa kambing kira takpa lebih limit sikit.. sikit saja tau.. dalam 8 ketul.

6. Ziarah dapat pahala. Jangan leka solat tu. Nanti sunat dapat, haram pun dapat.

7. Duit Raya niat sedekah, insyaALlah berpahala. Jangan i'tiqad rukun Raya.

8. Bakar mercun dan bunga api, haram! Mercun bising dan membazir. Bunga api bakar duit,. Tapi, kalau nak juga, belilah bunga api.. niatlah sedekah buat gembirakan hati anak-anak, insyaAllah berpahala. Jangan sampai bakar rumah orang. Meriam buluh? boleh! masukkan kepala sendiri dalam batang buluh tu..

9. Ziarahlah kubur dalam Ramadhan. Kalau nak ziarah pagi Raya pun boleh, tapi jangan buat kerja haram di kubur. (bersolek masuk kubur sampai semua orang terpaku, mendedah aurat sinsing kain sebab takut kemuncup), atau buat perkara-perkara bida'ah yang tidak diajar sunnah. Nanti niat baik lagi menyiksa roh dalam kubur. Dan roh kita juga di hari kemudian! Wal'iyazubillah! ..

10. Doakan kami semua sekeluarga dirahmati Allah. Buat tuan-puan juga. Sekeluarga.

11... ala-ala Che Det gitu...


Salam Aidilfitri, Kullu ‘Aam wa Antum bi Alf al-Khair, Taqabbalallaahu minna wa minkum Ajma’een. Wassalam

4 comments:

aida said...

selamat hari raya hany + zainal

abu nufayl said...

selamat hari raya aida.. dan selamat berhari raya... heheh.. :)

Farra Da Smiley said...

selamat hari raya :)

Ummu Auni said...

taqabalallah hu minna wa minkum