Sunday, August 22, 2010

Mencari Lailatul-Qadr atau Mencarik Ramadhan??

Bismillahi Walhamdulillah. Wassolaati Wassalaamu 'Ala Rasuulillah

'Tinjauan' ringkas semalam ke beberapa tempat, berkebetulan meraikan hari lahir puteri kepoh kami yang seorang, saya dapati kegilaan biasa telahpun rancak berlegar di sekitar kita.

Dalam kelam kabutnya hotel-hotel berikhtiar mendapatkan sijil halal bersempena Ramadhan kali ini (TAHNIAH JAKIM), terdapat pula beberapa pihak yang tidak sedar diri dan tidak 'reti' bahasa melayari Ramadhan yang mulia ini.

Saya tabik kepada sebuah stesen radio tempatan baru-baru ini (mungkin Deejaynya, yang berani menjawab rungutan (pendengar) ini ;

"kenapa belum disiarkan lagu-lagu raya"

dengan jawapan lebih kurang begini;

"sabarlah ya, kita tumpukan pada Ramadhan, mungkin paling awal, selepas 15 Ramadhan baru kita akan mula siarkan. Mari kita sama-sama perbaiki puasa kita"

saya tersenyum dengan jawapan itu. Sekurang-kurang ada juga manusia yang faham konsep sebenar sambutan dan penghayatan Ramadhan.

Saya tidak prejudis dengan niat memeriahkan Hari Raya Aidilfitri, ia juga adalah sunnah yang jelas, dan juga hari kebesaran Islam yang ditetapkan syara'. Namun hormatilah Ramadhan. Mengumandangkan lagu-lagu hari Raya, dengan ulasan-ulasan dj yang nampaknya sudah lupa daratan, langsung lupa bahawa kita masih perlu diperingatkan dengan keperluan bersungguh-sungguh menyempurnakan puasa ; amat-amat-amat-amat menjelekkan, merimaskan dan melemaskan!

Anak-anak kini mula bertanya, bila nak raya? bila nak raya? penatlah puasa. Dengar lagu raya ada sebut kuih, laparlah, taknaklah puasa.

Saya suka mencadangkan, sebagaimana intensifnya pihak berwajib memastikan kehalalan makanan dan dapur hotel, selepas ini, perlulah disediakan garis panduan yang jelas, tegas dan bersepadu, TIADA SAMBUTAN AWAL Hari Raya Aidilfitri! Kita disunatkan mengawalkan berbuka, bukannya menghabiskan suasana Ramadhan seawal 5 Ramadhan!

Wallahua'lam.

2 comments:

asmasalleh said...

selamat hari raya hany & zainal

abu nufayl said...

tq... selamat hari raya! dan selamat bercuti (di)panjangkan