Saturday, August 29, 2009

Kalimah Take Beeer & Kepala Lembu?

Astaghfirullaah al'Adzeem.

Laknat Allahlah pada mereka ini jika perbuatan ini dalam keadaan sedar. Dan jika tidak sedar, kembalikanlah mereka kepada agama Islam. Dan buatkanlah mereka mengucap kembali.



Itu sahaja yang mampu saya lafazkan bila terlihat sepanduk yang digunakan oleh bangsa Melayu jahiliyyah di Shah Alam lantaran kes pemindahan pembinaan kuil. Adakah mereka tidak faham, sebutan itu adalah sebutan kalimah bahasa arab. Yang membawa pemahaman umum, Marilah Besarkanlah Allah yang Maha Besar.

Kenapa dieja dengan ejaan laknat ini?

Perkataan "Take Beeer" di sini. Walau apapun alasannya, kita tahu adalah satu sindiran kepada Takbir yang dilafazkan oleh orang-orang PAS. Tanpa perlu berbohong, itulah maksud mereka ini.

Dan jika itulah maksud mereka, betapa bebal dan dungunya, dajalnya umat Islam berbangsa Melayu ini mempamerkan perkataan yang sama bunyi dan berlainan maksud, kononnya menghina PAS, tetapi sebenarnya menghina Allah SWT. Inilah hasil didikan kolonial, penjajah kafir yang bersemayam di dalam kepala kaum Melayu yang sedang membogelkan Islam di mata musyrik. Astaghfirullah. Astaghfirullah.

Namun bila melihat kepada gelagat mereka seterusnya, membawa kepala lembu, maka kita tahu, bahawa memanglah kumpulan ini adalah lembu. Tidak dapat disangkal. Itulah kepala mereka. Itulah otak mereka. Malah lebih hina dari binatang ternak ini.

Mempermainkan sebutan membesarkan Allah ; adalah dosa besar yang nerakalah tempatnya. Tetapi itu untuk diri pelakunya sahaja. Tetapi kepala lembu, implikasinya lebih besar dan menyeluruh. Kepada agama Islam itu sendiri.

Membawa kepala lembu? Dalam isu kuil pula? Apakah itu tidak menggambarkan penghinaan terhadap sembahan penganut agama Hindu?



Walaupun kita benci kepada agama lain, tetapi kebencian itu ada kaedahnya untuk digambarkan. Kenapa kita bertindak berlebih-lebihan dalam hal ini? Adakah kita ingin al-Quran kita diinjak? Nama junjungan besar kita dihina? ALlah swt dipermainkan?

Allah SWT berfirman dalam suran al-An'aam ;

Janganlah kamu mencela atau memaki hamun sembahan mereka selain Allah, nanti mereka juga akan memaki hamun Tuhan kamu kerana marah tanpa sebarang ilmu pengetahuan. (Ayat 108)

Tidak ada tempat dalam Islam bagi provokasi seperti ini, yang hanya akan membawa kepada pergaduhan yang memusnahkan kedamaian amal ibadah umat Islam itu sendiri.

Juga, adakah bodoh penguatkuasa undang-undang, sehingga tidak dapat meleraikan provokasi berbahaya ini? Tidak faham agamakah? atau seronok dengan jualan murah tiket ke neraka ini?

Walaubagaimanapun, melihat kepada dua perlakuan berbeza ini, pada masa yang sama oleh kumpulan yang sama dalam isu ini, saya dapat menyimpulkan ;

tidak ada bezanya kepala lembu yang dibawa, dengan orang yang menyokongnya, dan membawanya, malahan dengan sepanduk Take Beer yang dibawa mereka, jika kesialan ini dilakukan dalam keadaan mengetahui, menjadikan mereka bukan sekadar seakan kepala lembu, tetapi lebih hina daripada binatang ini.


Wallahua'lam.

1 comment:

mudin001 said...

Manusia tak punya otak, kepala lembu jadi mangsa.

No komenlah!