Wednesday, August 26, 2009

Corat-Coret Awalan Ramadhan 1430H

Assalamualaikum warahmatullah semua.

Pujian buat Allah Tuhan Sekalian Alam dan Salam buat Rasul Junjungan SAW.

Akhirnya. Ada juga tangan membelai ruangan ni. Dua hari dua kali pulak tu. Harapkan maknya... Beranak lagi sorang la agaknya. hehe..

Selamat menyambut Ramadhan buat semua. Moga mendapat keberkatan Ramadhan. Mari kita lihat beberapa perkara mencemar keberkatan dan kerahmatan Ramadhan.

1. Menipu, baik logik, mahupun mantiq.
Contoh. Bila menang tipis, kata "kita tetap menang". Bila kalah, kata "majoriti mereka berjaya dikurangkan". Ini namanya penipu mantiq. Cover rasa kemalu-maluan. Hehe.. Tahniah, rekod 7 kali kalah berjaya dipertahankan. Hatrik X 2 + 1 lagi gitu..

2. Menggila - dengan sengaja
Cuba menggila dengan sengaja, contohnya, sebuah negara Islam, hadhari lagi. Dalam bulan Ramadhan, membenarkan konsert kafir barat pada waktu sunat tarawih. Memanglah tak semua pergi. Tapi yang pergi? Kalau kita tiada suara membantah, mahu kongsi neraka? Tak payahlah. Dosa sendiri tak tertanggung.

3. Meraban dan menyawan
Ini memang canggih. Atas lagi dari level fatwa. Contoh : bila seorang tuan guru menegur dasar perjuangan dan penyokong dasar sesat mesat, maka keluarlah fatwa, taubatlah kamu kerana mengata ahli UMNO tidak masuk Syurga. Menyelewenglah. Apalah. Jika orang awam yang keluarkan kenyataan ini, kita namakan meracau. Kalau seorang mufti, kita sebut sebagai meraban. Kalau majis fatwa, dengan kaedah menjatuhkan hukum sewenang-wenang tanpa memberi peluang 'tok guru' yang bersalah ini membela diri, kita panggil sawan buatan orang. Pun kurang pahala puasa ni.

4. Mencuba-cuba membatalkan puasa
Ini bukan kurang berkat puasa, tapi boleh batal puasa. Nak tau apa dia? Contohnya, bila mahkamah sivil menjatuhkan hukum, sepatah kata menentang, dipanggil menghina mahkamah.

Bila mahkamah syariah menjatuhkan hukum Allah, maka dikatakan, jumud, menafikan hak asasi wanita, tiada kepakaran, tidak sesuai dengan keadaan.

Memandangkan perkara ini boleh membatalkan puasa, kena hurai sikit. Susah bila belajar agama pakai quran bahasa Inggeris. Sebat berbogel sampai tersiat kulit boleh pula. Hudud dengan sebatan rotan atas kesalahan meminum arak ini (perlu diingat ada juga pendapat mengatakan untuk minum arak ia di bawah hukum syara' - ta'zir - bukan hudud): tetapi kaedahnya sama ;

1. saiz rotan tidak lebih dari jari yang halus tu,
2. Jumlahnya (dukungan Imam Syafie) 40 kali - hudud (atau ditambah hingga ke 80 - tambahan 40 sebagai ta'zir
3. dalam keadaan pesalah dihukum dalam keadaan menutup aurat sepenuhnya
4. tangan penyebat menghayun rotan tidak boleh terlihat ketiaknya ketika mengangkat rotan (bukan macam penyebat hukuman musyrik - sampai berpusing badan)
5. dibacakan hadis berkaitan dan tazkirah kepada orang awam yang melihat

boleh pula dikatakan sebagai 'mustahil' dilakukan. Malah penangguhan hukuman diraikan. Merayakan hak asasi wanita.

Bukan tak ada peluang rayuan. Tetapi biarlah pesalah yang merayu, bukan minah muslimah jambul berombak yang mendahului al-Quran. Dan pastinya bukan pemabuk-pemabuk UMNO dan BN untuk bersuara dalam hal ini.

Islam memang tidak gopoh. hukuman ini juga bukanlah penyelesai masalah. Tetapi janganlah pula menafikannya dan memperkecilkannya seolah-olah kita ini bukan orang Islam lagi. Malah saya yakin, ilmu agama Tuan Hakim yang menjatuhkan hukuman, walaupun cetek, pasti lebih banyak dari rakan beliau di Pekan atau sepupu rakan beliau kot. Sekurang-kurangnya dari segi agama. Dan beliau sekurang-kurangnya 'berani' menegur perempuan yang buat salah di sisi agama. Jangan main-main ; Taraf-taraf Ketua negara yang boleh ISA orang pun dah berapa keturunan kita lihat kecut nak tegur bila 'perempuan' menderhakai hukum Allah, dengan jelas dan tersembul!

Maaflah ya.. Inilah dia tuan-tuan dan puan-puan. Kerenah orang yang berpuasa sehari dua ini yang buat kita pun nak pitam.. Sebab itu yang terakhir ini saya kata boleh batal puasa. Saya minta maaf, tapi dalam kebanyakkan perkara ini, pilihlah ; ajaran Islam atau ajaran Kuffar. Kalau yang kedua, batallah puasa!

Semua ini sesuailah dengan SLOGAN TAHUN INI.

=

Wallahua'alam.

No comments: