Friday, May 15, 2009

Gila, Seimbang, Kualiti

Assalamualaikum warahmatullah.


Ummu Nufayl ni mana pi ni. Janji hari tu nak ambik turn. Dah hari Jumaat tak update lagi. Nak kena showcause ni.


Kami tak sekuat mereka yang lain. Berdepan dengan isu terkini, terus rasa letih. Bukan kerana malas. Tapi buat apa mengomen benda yang memang semua orang tahu hakikatnya. Tak mahulah jadi nasi tambah. Kalau lauk tambah, boleh juga ratah.


Biarlah dulu orang gila dengan kegilaannya. Sudah tentu bila ditanya gila atau tidak, tidak mahu mengaku si gila itu. Dikatakan kita pula gila. Tapi ada orang gila yang mengaku. Namanya, gila MB. Memang tak menyempat-nyempat nak mengaku. Aku MB. Gila! MB yang tak gila rileks ja. Memang betul, dalam banyak-banyak gila, gila kuasalah antara yang paling mendajalkan manusia. Diikuti gila wanita, gila harta dan gila talak. Kadang-kadang orang mati pun nak dikaitkan dengan diri sendiri, untuk menjustifikasikan gilanya pada kuasa. Kalaulah Mahatma Ghandi dan Nelson Mandela faham bahasa Melayu, muntah depa tu dengaq. Kalau Hitler mungkin dia suka buat geng!


Keluar dari kegilaan, saya terlintas satu satu perkara untuk perkongsian hari ini. Seketika saya teringat, dan terus ingin kongsikan.

Pernahkah kita sedar bahawa kehidupan seharian kita kini sudah hilang keseimbangan. Kami anak beranak adalah spesis terbaik untuk dijadikan spesimen. Keluar kerja awal pagi. Balik kerja sudahpun malam. Bak kata pepatah - Ibarat Abu Nufayl dan Ummu Nufayl. Hentam ajalah.


Menginsafi kepadatan waktu ini, kami sedar terlalu sedikit masa untuk 'menyumbang' kepada Islam dan perjuangan. Menyedari perkara ini, bagi mereka yang turut berasa sedemikian, infaqkanlah apa yang sempat kepada perkara-perkara kebaikan sebaik sahaja ada peluang. Jangan bertangguh ke esok hari!


Jika berjam-jam komitmen boleh diberi kepada pejabat, kenapa tidak sampai 5 minit tiba di rumah kita terus rebah tanpa ada sedikit ruang masa untuk agama dan keluarga. (bukan mengata Ummu Nufayl - dia immune atas sebab-sebab yang sahih). Tapi mengata kepada diri sendiri.


Seperkara yang baik kami telah lakukan ialah, menghantar anak berhampiran ke tempat kerja. Jadi, perjalanan pergi dan balik kami bersama anak-anak. Jika Imam Hassan al-Banna berusrah tika memakai selipar di tangga masjid (kerana cengkaman pihak berkuasa), maka kami berusrah dalam kereta. Memahami kerenah anak-anak, melayani dan meladeni mereka ketika perjalanan pergi dan balik. Makan bersama dan akhirnya tidur bersama. Jadi kurang ralatnya tentang itu. Tarbiyah boleh disalur melalui pelbagai cara, cuma perancangan kena ada.


Bab gerak dakwah yang menghantui. Memanglah ada penekanan. Memanglah ada sumbangan. Memanglah ada keazaman. Dan memanglah aktif. Tetapi hati sentiasa mengetuk pintu untuk bertanya, adakah cukup? adakah seimbang? adakah berbaloi ? antara duniawi dan ukhrawi?


Ia akhirnya membuatkan kami sendiri akur, dalam realiti kehidupan kini, mengejar kuantiti bisa sahaja menyebabkan kami hilang fokus dan semangat. Tetapi kami memutuskan, kualiti bagi setiap detik dan langkah adalah lebih aula'. Namun harapan masih menggunung, kualiti yang banyak kuantitinya pastilah khawas-al-khawas!


Selamat mengharungi perjuangan alam realiti.


Wallahua'lam!

1 comment:

BanjarRakai said...

Dah tukar kulit nampak. Cool!!!

Errr... pertanyaan. Kenapa di bahagian profil tu banyak cerita pasal she sahaja? He ada la satu setengah ayat sahaja.