Monday, December 22, 2008

MACAM-MACAM CERITA

Yes, I don't feel like blogging nowadays. Kalau tak kerana Ronie & Anis yang rindukan Nuha (uhuk anak daraku tu ada yang rindu ya!)...saya mungkin tak ada rasa untuk kemaskini blog ini.

Hanyut dalam kehidupan harian?

Mungkin!
Catatan Eidul Adha belum pun saya lunasi. Target selepas ini, saya akan update cerita Eidul Adha sebagai rekod dan koleksi FZH.


#TUDUNG DIY

Kalau bulan Ramadhan hari tu, dengan kegilaan jahit baju kurung untuk Nuha. Kali ini, teruja menjahit tudung berawning sendiri pulak. Tudung DIY ni, tok gurunya Mektwain, dan minatnya dikongsi bersama Aini & Farrah. Tudungnya dah siap - gambar di sebelah. Semalam saya lunasi target untuk buat tudung DIY tu. Dah lebih sebulan saya tangguh kerana faktor kesihatan. :) Awningnya ikut Step By Step yang ditunjukkan oleh Mektwain. Tapi untuk badan tudungnya, saya ikut tudung yang saya rasa selesa daripada segi keluasan dan kelabuhannya.

Ada sedikit perubahan yang mungkin saya akan buat...template awning tu besar untuk saya. Kena kecilkan sikit. Kemudian, saya tersilap guna kertas kolar bergam yang lembut. Sepatutnya guna yang keras sikit kan? Dua-dua pun saya beli...so tak de masalah nak buat pembetulan. Lagipun, yang pertama ni kain murah je (kain Jersey drp Kamdar Klang, RM18.90 per mtr). Kain awning pula saya guna lebihan kain baju raya Nuha. Ini hasilnya tudung yang saya buat semalam.

InsyaƁllah...dah rasa confident sket untuk beli kain mahal untuk buat tudung nih. Tapi jarang pegi la Petaling St tu. Aida, leh kirim tak? :D


#NUFAYL & NUHA


Nuha dah besar, tengoklah gambar-gambar ini. Dah pandai bergaya untuk kamera. Senyumnya sampai terpejam mata! Kalau dengan abangnya, dia tak kisah apa pun. Selalu jugak kena gusti dengan Nufayl...dia tak menangis. Kalau dibuat sampai jatuh, dia cuma bangun dan sambung main dengan si abang. Yang Ummi geram sikit sekarang ni, dia tak lut dengan marah. Masa dalam perjalanan ke Taiping minggu lepas...Ummi bagi amaran kat dia...tapi dia makin sengih dan jeling-jeling manja. Adeh budak ni! Galok! Sabar saja lah.
p.s: Kebetulan banyak pulak gambar Nuha berbaju kurung. Semuanya hasil tangan Umminya - untuk Raya Ummi buat 3 pasang (kurung - cotton bunga biru, kurung Pahang - bunga merah & kurung - Thai cotton purple). Puas hati sebab dia pun suka pakai baju kurung. ;)

Nufayl pula makin matang. Suka dengan gelagat dia layan Nuha. Macam-macam ajaran. Apa pun dia masih Abang yang penyayang kepada adiknya. Tahu Nuha suka makan, selalunya disuapnya makan. Nufayl mudah betul dibentuk. Memang ada jugak part degil tu...tapi masih boleh dibentuk jika kena caranya.

Kata Nufayl, "Nufayl penyabar, Nuha penyayang. Nufayl baik budi, Nuha baik hati."
Itu Ummi yang ajar. Supaya Nufayl jadi insan yang tinggi budi bahasa dan berakhlaq mulia. Reverse psycho kat dia supaya kurangkan marah-marah. ;)
gambar juga ada diupload di : Fotopages Intel97

#MY NEW NIECE

Bagi kawan-kawan Intel yang mengenali Dik Mimi (sepupu Hany), dia selamat melahirkan anak sulungnya, seorang Puteri pada 16 Disember 2008 di Damansara Damai Specialist Centre. Kecil sangat bayinya 2.25 kg. Kandungan ketika lahir, lebih daripada 36 minggu, tapi belum cukup 40 minggu. Dia kena induced sebab air ketuban kurang (hampir kering katanya?) dan ada show - blood. Tapi dioperasi kerana mamanya tak rasa sakit - tiada kontraksi.


Ini gambar pertama si kecil yang ketika Mak Longnya melawat pada 18 Disember hari tu, belum ada namanya lagi.



No comments: