Tuesday, September 23, 2008

SELAMAT HARI LAHIR KE-4, NUFAYL

Hari ini, Ramadhan telah melangkah ke fasa 10 malam terakhir. Menjejak malam ke-23. Betapa masa itu kini pinjaman daripadaNYA yang amat mahal.Sebentar cuma, dipinjamkan kepada kita.
[Betapa catatan saya di blog ini sebelum ini, belum pun bersua Ramadhan.Kini, hampir Ramadhan pergi baru saya mencatat kembali.]

Hari ini, 22 Ramadhan 1429h bersama 22 September 2008. 4 tahun lalu adalah hari Ahad yang indah tapi mendebarkan.Dan, saat itu adalah saat yang paling menyakitkan tetapi yang paling membahagiakan.

Episod : Imbas Kembali, Ahad 22 September 2004.

Saat itu, 4 tahun yang lalu. Saya menanti hari untuk menimang cahayamata sulung yang telah 2 hari terlebih hari. Sambil memanfaatkan masa melengkapkan cross-stich...projek 2004, saya penuhi masa dengan membaca.

Boleh saja ditelusuri kisahnya di sini.

Hari ini : Isnin, 22 September 2008.

Dia berusia 4 tahun sudah. Sejak beberapa minggu belakangan ini, dia sudah tidak perlu memakai pampers ketika tidur. Alhamdulillah! Mudahnya mengajar dia. Hanya tegaskan kepadanya. Dia menerima. Dan insya'Allah dia boleh menerima perubahan.

Nufayl, perwatakannya mudah.
Apa bukti dia mudah? Mari kita telusuri sedikit kisahnya.

- Bercerai susu (Februari 2006).
Ketika usianya 1 tahun 4 bulan, saya disahkan mengandung 2 bulan. Doktor O&G, Dr. Delaila (SJMC) memang langsung tidak benarkan saya menyusu badan lagi kerana keadaan kesihatan saya. Kepada Nufayl, saya hanya katakan kepadanya 1 ayat ketika dia menolak susu botol dan saya minta dia menerima susu botol ketika tidur dan memberitahu dia apa yang menyebabkan saya tidak boleh meneruskan susu badan lagi. Terkebil-kebil matanya seolah faham. Dan, dia terus mencapai botol tanpa merayu lagi.

- Berhenti pakai pampers (siang-siang dan jalan-jalan).(Mac '08)
Waktu itu, dia gemar beritahu jika dia berhajat ke bilik air. Selepas selesai, saya perlu pakaikan pampersnya semua.
Saya kata kepadanya, "Nufayl tak payah pakai pamperslah. Ummi penatlah. Nufayl kan dah besar."
Katanya,""Tapi Nufayl nak pakai pampers lagi. Ermmm...oklah."
Dan sejak itu, dia berulang-alik ke bilik air untuk menyelesaikan hajatnya dengan ditemani Umminya. Kali ke-4 (hari yang sama), dia mula menguruskan semuanya sendiri.

- Berhenti pakai pampers malam (Ogos '08).
Nufayl mula menunjuk kecenderungan untuk tidak lagi menyusu sebelum tidur (sebalik zikir sebelum tidur). Saya sering lihat pampers paginya jarang-jarang basah (kalau basah pun, sikit saja). Dia juga beberapa kali, terbangun daripada tidur apabila berhajat ke bilik air. Lalu, saya katakan kepadanya, "Nufayl boleh bangun kan bila nak kencing.""Ya", dia angguk."Tak payah pakai pamperslah. Nufayl dah cerdik. Dah besar."Dia pun oklah, katanya. Sejak itu, kami hanya perlu pastikan dia kencing sebelum tidur dan kena agak peka dengan dia jika dia mengejutkan kami di tengah malam (ini jarang-jarang).

Mudahkan dia? (Juga mungkin kerana Ummi dan Abahnya bukan jenis yang memaksa ;))

Dia gemar membuat keputusan. Dan setelah membuat keputusan, selalunya dia tidak mudah berubah kepada pilihan yang lain. Ada pro dan kons nya. Cabaran untuk Ummi dan Abah supaya Nufayl seimbang dalam menerima keputusan orang lain atau mengajak orang menerima keputusannya.

Sejak kecil perwatakan romantiknya telah saya kesan. Sikapnya apabila akan tidur contohnya akan berubah, juga dengan Ummi, Abah dan adik dalam keadaan/situasi tertentu. Itulah istimewanya Nufayl. Sejak kecil dah romantik. Besar-besar? heh...tak taulah pulak!

Nufayl orangnya juga agak memilih dengan makanan. Juga agak terhad dengan pilihan makanan. Dia hanya makan jenis-jenis pilihannya. Jika bercampur-gaul, sering ditolaknya. Suapannya pun perlu diasingkan kadangkala. Agak cerewet ya dia! :)

Hampir terlupa saya, tentang membaca! Topik atau buku kegemarannya berkisarkan kenderaan (terutama kapal terbang) dan tentang angkasawan. Oh ya, dia pernah digelar Mr. Astronout oleh cikgu sekolahnya kerana rambut kerintingnya yang bagaikan topi angkasawan. Apa pun, Nufayl suka dengan gelarannya itu. ;)

Jika Nuha pernah saya ceritakan sebagai procedure-oriented, Nufayl pula process-oriented. Dia tak begitu cerewet dengan prosidur, tetapi prosesnya perlu mengikut kehendaknya.

Saya sering juga harus mengingatkan diri yang terlupa, pada saat Nufayl menampakkan sisi dirinya yang nakal (ultraman, spiderman etc etc), tidak mahu mengalah dengan adiknya, dan percubaan menguasai Ummi dan Abah...bahawa Nufayl ketika usianya mencecah 2 tahun, dan apabila adiknya hadir ke dalam keluarga kecil kami, dia banyak berkorban kasih Ummi kepada Nuha yang seringkali dalam waktu memerlukan perhatian yang banyak. Pun begitu, sebenarnya dalam itu berlaku, saya sering mengingatkan diri saya agar tidak mengkesampingkan Nufayl dalam apa jua hal. Andaikata, masih ada kekurangan, maafkanlah khilaf kami.

Perkataan paling mahal Nufayl, "Oklah." Itu bermaksud dia menerima saranan kita, dan baginya dia mengorbankan 'kehendak'nya.

Ada ketikanya mereka bergaduh, adat dua beradik. Namun, dalam banyak ketikanya, mereka sangat cocok bermain bersama. Kadangkala, gelak tawa mereka menghadirkan misteri dalam hati Ummi dan Abah, kerana gurau-senda mereka hanya mereka yang fahami. Dia sangat menyayangi adiknya, bersifat pelindung dan sering memimpin Nuha pada ketika Ummi dan Abah dalam haluan masing-masing menangani rutin hidup ini.

Dia sering mengerti senyumannya dapat melegakan resah lelah Ummi dan Abah. Dan itulah yang sering dihadiahkan (bersama ciumannya) apabila Ummi dan Abah mengadu kepenatan.

Dia memang kanak-kanak yang mudah dan cepat menangkap muzik/irama. Kerana itu, kami menggalakkannya untuk mendengar nasyid bagi menyalurkan minatnya ke arah yang positif (oh tapi Tom Tom Bak juga ada nyanyi, nyanyi! :(). Akibat terlalu minat dengan nasyid "Nabi Anak Yatim" - Raihan...dia jadi menghafalkan. Dan, dalam sedar-tak sedar kami, banyak juga nasyid kegemaran kami yang dia dah hafal liriknya. Tau-tau, dia dah ikut perlahan-lahan.

Dan, yang paling menyentuh hati tentang Nufayl ialah, apabila dia kadang-kala sering mengungkapkan dan mengulangi kerinduannya kepada Allah dan kekasihNYA, Muhammad s.a.w. Betapa seorang anak kecil, dapatkah merasa rindu kepadaNYA dan kekasihNYA? Itulah yang dia ungkapkan. Ummi doakan semoga Nufayl dapat merasakan cinta dan rindu kepada Rabbul 'Alamin dan habibullah, Rasulullah s.a.w dengan sebenar-benar cinta dan rindu, hingga akhir hayat.


Yang mencintai Nufayl dan mendoakan Nufayl selalu,
Ummi dan Abah.

5 comments:

ShalinzZ85 said...

saye suka bace tulisan akak dlm blog nie
dah lame saye jadi silent reader
heheh
best lah
akak ada bakat besar lah dlm penulisan
to nufayl,happy birthday

Hany FF said...

Shalin, terima kasih atas doa tu. moga dimakbulkan! ;)
Nice reading your blog too.
Selamat Hari Raya!

Anonymous said...

selamat ulang tahun nufayl, semoga menjadi anak soleh dan dirahmati Allah sentiasa...**hugs n kisses**

nuun said...

selamat hari tue mak nufayl

Hany FF said...

uiks...ucapan utk mak nufayl kat sinih? heh..thanks baba amiir.