Thursday, September 18, 2008

Apa Khabar Pelajar Ramadhan?

Bulan Ramadhan tahun ini, agak padat juga nampaknya jadual kami. Travelling, outstation, interviewing, etc. Tetapi antara agenda tetap yang paling menarik ada dua.

1. Jemputan berbuka puasa
2. Jemputan tazkirah

Yang pertama, kerana dapat juga mengurangkan kepenatan (sang) isteri daripada memasak di rumah. Walaupun pada masa yang sama mengurangkan pahala Ummu Nufayl (tak dapat masak kat suami). Hehe.. Tetapi tahun ini, keadaan agak berlainan. Kerenah si kecil dua orang dah bertambah variasinya. Walaupun rehat dari memasak, menghidang dan membasuh, kerehatan itu lenyap begitu sahaja bila terpaksa berkejar ke sana ke mari dengan mereka. Namun, itulah sebenarnya nikmat sebenarnya menjadi ibu dan bapa. Lagipula, mereka hanya ada seorang ibu, dan seorang bapa sahaja. Apa salahnya kita penuhi tuntutan mereka pada kita! Lagikan bos dan anak buah yang ntahapahapahapahapantah pun kita boleh layan!

Terfikir, bila agaknya mahu ke Seri Melayu untuk berbuka tahun ini. Ummu Nufayl dah mula bukak senarai kehendak tak terkawalnya nampaknya.. ups.. Saban tahun kami jengah ke sana. Tahun ini? Kena cari masa nampaknya. Kalau boleh tapau budak 2 orang tu masa makan, okay la jugak. Boleh fokus sikit makan. hehe...


Yang kedua, tazkirah. Kerana itu adalah suruhan agama. Menyampaikan, walaupun sepotong, sepatah ayat ; Peringatkanlah, peringatan itu memanfaatkan muslimin dan muslimat.

Cuma tahun ini, suasananya agak lain, di beberapa tempat, saya lebih cenderung untuk cuba 'mengasingkan' pendengar daripada gegak geger politik sekarang. Walaupun kadangkala itu yang diharapkan mereka. Sebenarnya diri ini sendiri cukup penat, cuak dan muak dengan pelbagai ketidaktentuan yang berlaku. Harap Ramadhan akan mengasingkan sebentar (jika boleh lama lagi baik) antara kotornya dunia ini dengan sucinya ajaran Islam milik ALlah swt ini.

Di taman baru kami, beberapa patah ayat pendek biasanya cukup untuk mengisi ruang penghuninya yang memang sibuk, tetapi kurangnya ta'aruf (dalam ertikata sebenarnya) antara satu sama lain, memerlukan muzakkir lebih berhati-hati dan tidak memanjangkan cerita di awal perkenalan. :) ..


Mungkin ada yang akan bertanya, kenapa 2 agenda itu yang menarik? Bagaimana dengan tarawih, tadarrus, witir dan ibadat lain. Jawabnya senang, itu bukan AGENDA SAYA, itu satu SURUHAN AGAMA. Suruhan agama, bukan satu alternatif, ia satu kewajipan bagi kita. Subjek teras. Pelajar Madrasah Ramadhan sekalian ; jangan beralasan, terlalu banyak agenda itulah, dan inilah hingga mengabaikan silabus asas program tarbiyah sebulan ini!
Sepotong hadis buat renungan hari ini. Sempena tahun 2008 ;

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah saw. bersabda. “Akan datang kepada manusia tahun-tahun yang menipu. Dan pada waktu itu orang yang berdusta dikatakan benar dan orang yang benar dikatakan berdusta. Orang khianat akan disuruh memegang amanah dan orang yang amanah dikatakan pengkhianat. Dan yang berpeluang bercakap hanyalah golongan “Ruwaibidhah”". Sahabat bertanya, “Apakah Ruwaibidhah itu hai Rasulullah?”. Nabi saw. menjawab, “Orang yang kerdil dan sebenarnya hina dan tidak mengerti urusan orang ramai”. (H.R. Ibnu Majah)

Wassalam.
Abu Nufayl

No comments: