Thursday, August 17, 2006

Ringkasan Sebulan?

Ringkasan Sebulan

Waduh ibu, bapa, sudah sebulan kutinggalkan laman ini. Sejak meletusnya perang Lebanon dan Israel, mood berkurang untuk update sebarang isu. Rakyat negara OooICeee katakan

ASIA BARAT

Baru tak sampai seribu ahli Hizbullah dikerah, itu macam hasilnya bila melawan puluhan ribu Yahudi laknatullah. Cuba kalau tentera kerajaan Lebanon, Iran dan Syria tumpang semangkuk. Lepas, tu last fire, kasila kat Malaysia, hantar tokoh pemuda kita tu, huhu. Cuma sayang sikit, kali ini perjuangan berlaku melalui penganut Syiah. Tidak apa, janji Allah pasti tiba.

Perangnya antara tentera sebuah KERAjaan, dengan gerila, Hizbullah. Betul kata bijak pandai bila tentera dan gerila bertembung, TENTERA akan tewas apabila mereka tidak berjaya memenangi sesuatu pertempuran dengan gerila. Manakala gerila hanya perlu untuk tidak tewas bagi diisytiharkan sebagai pemenang.

KOMEN : Cayalah!

MALAYSIA TIMUR DAN BARAT

Haa! Ni ada jugak gerilanya. Seorang bekas pemimpin dengan sekerat dua konco-konconya lancar perang dengan tentera kerajaan. Kelam kabut juga dibuatnya. Habis terkeluar, terdedah segala macam benda. Aparaa, cakap besar, tentera gerila sorang ni pun tak dapat nak handle. Jeneral tentera ni pun jenis pendiam dan pemalu dan bersopan santun, so, dihantarnyalah tentera GELIla-GELIlanya untuk berdepan.

Kuat juga lagi yer!! Heheh, yang gerila sorang ni pun satu, patut-patutnya pergi ajela ke masjid, jadi tok siak ke, tok bilal ke. Tak habis-habis.

KOMEN : Gilalah korang!

SEMENANJUNG MALAYSIA-TENGAH
Satu

Nak jadi hal, tertengok sorang wanita yang macam tak betul sepenuhnya masa kat luar mahkamah, menjerit-jerit nak buat sidang akhbar dan sebagainya. Tapi kan, dalam tak betulnya dia ni, berjuta ringgit juga ditipunya (mengikut pertuduhan)orang-orang terkenal, high-high level semuanya. Lagi satu kartun, depa ni betul ke high level? Ke, huhuh, lagi tak betul dari yang tak betul. Abang, akak, hati-hati ya! Sekarang banyak tukang sihir. Nak kaya cepat. So, mereka yang kaya, jangan la jadi miskin cepat, berpautlah pada jalan Allah, dan mohon perlindungannya.

KOMEN : Ada otak, pakai!

Dua
Sebut pasal hantu, hari tu, pegi jugak pameran Hantu, niat asalnya biasalah, seperti objektif program, memantapkan aqidah. Bawak Nufayl sekali masuk. Saja jer. Masuk pun waktu Maghrib. Hembus-hembus sikit si kecik tu, then kami masuk, dengan adik ipar. Ummu Nufayl tak masuk, takut kacau kandungan. Kononnya. Masuk kat dalam, jalan-jalan, best jugak boleh tengok memacam hantu ni. Ada jenglot, toyol, ikan duyung (hantu ke ke ni, ke makhluk halus ke ni?). Lepas tu jenguk la kat bilik yang katanya ada pocong. Nufayl rilek je. Tu kira cam satelit la tu. Kalau dia nampak, Abu Nufayl cabut la langkah seribu. Heheh. Wal-hasilnya, kami gembira di dalam. Nufayl pun GEMBIRA tengok hantu. Dia buat bunyi WARGH! ARGH! UUU! OOO!! Bila dah kuar, terasa betul la, makin mantap aqidah!??!! Syabas penganjur.

KOMEN : Manusia sekarang memang hantu pun.

SEMENANJUNG MALAYSIA - UTARA

Sebut pasal sihir, sekarang dah heboh seantero dunia, masa outstation ke negeri X Darul Ridzuan tempoh hari, katanya musim konvo penuntut ilmu santau, terdiri dari lebih kurang 25 perempuan/gadis, apa-apa ajelah dah tiba. So, macam biasalah, depa kena cari ‘mangsa’ dalam 100 orang untuk berjaya grad. Haa! Lagi satu hal, Nak makan pun susah, terutamanya kaum lelaki. Memangla kita kata apa kejadahnya buat benda tu, dari bunuh, baik ajak seratus lelaki tadi kahwin, seratus malam, ada jugak pekdahnya. Untuk makluman, sudah 7 orang meninggal sehingga hari ini. Memanglah ajal maut ditangan Tuhan, namun sedih bila asbabnya melalui penderhaka ajaran agama ini.

Membunuh dengan zalim dan tidak bersebab diharamkan ajaran agama. Maka begitu jualah sihir dan yang sewaktu dengannya. Katakan Tak Nak, pada sihir!

KOMEN : Nak tuntut ilmu, kena berguru, nak berguru, kena tuntut ilmu dulu!

SEMENANJUNG MALAYSIA - TIMUR

Perkampungan Hadhari nak masuk Kelantan. Jom kita ramai-ramai meriahkan. Kalau tak ketahuan, ramai-ramai kita bakar kampong tu. Hiburan tak apa. Maksiat ko jangan!

Apa ke namanya, Taman Budaya, kerajaan Pusat nak kasi kat negeri Kelantan. Kelantan kata, go heik (go ahead), tapi kena ada hak guna sama. Maksudnya, nak bubuh-bubuhlah apa-apa pun, tapi kerajaan negeri kena pantau. Karang jadi lubuk maksiat pulak. Kalau tak pun karang jadi gajah putih.

KOMEN : memang banyak gajah kat Malaysia ni. Monyet lagi banyak.

DALAM RUMAH SENDIRI :

Oyeh!, sikit masa lagi dapat adik nombor dua. Haa! Adik? Ye la, Nufayl panggil Abu Nufayl ABAM, so, dia tu kira adiklah kan??!!

Suami penyayang, eceh, eceh, mendoakan isteri yang dikasihi, agar selamat segalanya. Dan terima kasih atas segala pengorbanan.

KOMEN : Cantik juga bila perut memboyot. Tapi kalau laki macam tu, confirm kena reject!

ALAM MAYA
Akan ada pemantauan untuk laman-laman web, blog, dan seumpamanya bagi menapis kandungan-kandungan yang boleh mengancam keselamatan dan perpaduan nasional. Alamaks!! Boleh tuan cerita sikit tak criteria lanjut??? Takutnya.. Takutnya!

KOMEN : Takut pada Allah, Kasih Pada Rasul, Sayang Ibu Bapa, sedap kan lagu tu?

Salam Sayang buat semua.

No comments: