Monday, August 14, 2006

Cerita di Akhir Waktu

Bernafas? Alhamdulillah masih!
Bersalin? Ohh..belum lagi!
Ramai bertanya, sementelah saya lama meninggalkan blog ini tidak dikemaskini.
Sebenarnya, minggu lepas seminggu tak dapat mengakses internet. Hadir kursus di MMC. Minggu sebelumnya, usah ditanya. Sebelum dapat kerehatan 2 bulan ini, ada saja arahan itu & ini daripada si BOSS yang terpaksa menerima kenyataan pembantunya ini akan bercuti lama. Semua disuruh update. Ini disuruh tukar dan itu disuruh tukar lagi.

Tapi, itulah kerja kan? Tugasan perlu juga disiapkan.
Di rumah? Ohoh…saya sudah seminggu mohon cuti ‘memasak’ awal daripada ‘Tuan Rumah’ (saya baru tahu istilah ini masa kursus minggu lepas. Suami – Tuan Rumah, Isteri – Orang Rumah). Nasib baiklah zauji sangat berkompromi. Mengandung kali ini memang saya agak lemah. Mungkin keadaan diri yang kurang sihat ketika mula mengandung membuatkan saya jadi fragile tika mengandung kali ini. Memang tika mengandung kali ini saya kurang memasak di rumah. 4 bulan pertama tak boleh langsung terhidu bau-bauan di dapur. Bau peti ais pun pantang. Kalau terhidu, alamatnya sepanjang hari terbaring sebab pening berpanjangan. Masa kandungan masuk bulan ke-4 dan seterusnya, dah boleh memasak. Excited jugak memasak. Tapi itu pun, seminggu dalam 2-3 kali jer masak. Selang-seli. Ikut ke’larat’an lah! Tak seaktif sebelum mengandung. Jadi, boleh dikatakan saya agak ‘manja’ tika mengandung kali ini. Waktu mengandung kali pertama dulu pun tak semanja ini. Ini, awal-awal lagi dah minta cuti masak, lagi 2 minggu drp tarikh jangkaan bersalin. Heh…ngelat ke tak ek?!

Memang terasa mengandung kali ini, sebab sepanjang 9 bulan ni asyik tak selera makan. Selalunya hanya 3 bulan pertama. Tapi, yang kurang selera makan ni berlanjutan hingga kini. Satu masa (dalam 2-3 minggu lepas), my O&G kata “Your baby don’t eat well becoz you don’t eat well. You have to take a lot of protein, high protein.” Masa tu, berat baby dalam kandungan, lebih kurang 2.1 kg. Sedihnya, Tuhan saja yang tahu. Taknaklah sampai efek pada baby! Tapi, lepas tu saya pun pulun la. Satay Kajang!!! Banyak protein kan tu? Makan protein ajer! Heheheh…

Alhamdulillah, seminggu lepas tu berat baby naik kepada 2.6 kg dan minggu lepas, berat baby dianggarkan 3.0 kg. Oklah tu. Yang penting normal & sihat. Taklah kecik sangatkan. Saya pun makin ‘feel good’ sekarang. Makan masih kurang selera. Tapi, sebab ‘cuti’ dah dipohon, bolehlah saya request makan di tempat-tempat yang saya ‘rasa nak makan’ dengan zauji. Hasilnya, saya dapatlah makan dengan kenyang setiap hari. :D
Best tul rasa!

Jumaat ini, hari terakhir saya di pejabat sebelum bercuti panjang – 2 bulan!Lepas itu, bolehlah saya rehat kat rumah. Walaupun tarikh jangkaan bersalinnya 24 Ogos. Saya dah boleh berehat seawal 19 Ogos sebab saya mohon cutinya awal 3 hari, 21 Ogos (Isnin). Untung sebab tarikh kembali bertugas lebih kurang sama. Kalau saya bercuti 24 Ogos (tepat tarikh jangkaan), saya kena memohon cuti rehat tahunan sehari sebelum raya 23 Oktober sebelum dapat sambung cuti raya. Tapi, kalau bercuti 21 Ogos, saya kena mohon cuti rehat tahunan 2 hari sebelum cuti raya. Lebih kurang sama lah! ;) Apa pun, BOSS dah restu kembali bertugas lepas raya.

Projek untuk 2nd pregnancy?
  1. Cross-stich

  2. Set cadar baby

Cross-stich dah mula seawal bulan ke-5, tapi dah lama terhenti. Ikut mood. Masa bulan ke-6 ke 8 memang tak sentuh langsung. Gaya nak sentuh balik, tiba-tiba datang mood menjahit pulak. Terhentilah semula, sebab gian nak menjahit projek ke-2.

Projek ke-2, bermula dengan beli mesin jahit pada 26 Jun, kemudian beli kain pada minggu seterusnya. Dan, terbantut sebab agenda yang tak henti setiap hujung minggu & tetamu tak putus di rumah kami. Malas nak keluarkan mesin jahit sebab ramai orang. Jadi, minggu lepas bila rumah pun dah kosong balik saya jadi ‘sedar diri’. Alamak! Dah minggu ke-37, set cadar belum siap. Baru potong jer. Kena habiskan jugak, kalau tidak malu kat famili. Sibuk beli mesin jahit tapi nanti sampai bersalin tak ada hasil! (Malu terutama kat mentua lah…heheheh).

Alhamdulillah! Pulun dalam 3 hari, siaplah item akhir tu semalam. Bukan senang nak buat tu. Payah sebab budak kecik yang sorang tu. Cabaran Aleef Nufayl yang sangat jeles kalau Umminya menjahit. Dia pun sibuk nak tolong sama. Kadang-kadang tu, saja buat macam-macam kelakuan, sampai Ummi tak boleh fokus. Paling lucu, bila Ummi tekan pedal kaki..dia sama terangguk-angguk tiru jarum yang ke-atas-bawah & mulutnya berbunyi macam mesin jahit. Sampai tahap tu dia kaco Ummi. Kalau Ummi habis menjahit, dia pulaklah yang sibuk naik atas kerusi dan konon-konon menjahit tu.

So, alhamdulillah projek ke-2 dah siap. Nak sambung kembali projek pertama. Alamak, momentum dah ilang la. Errrmmm..baca novel pun best gak ni!

~~~
Ummu Nufayl
Minggu ke-38

No comments: