Friday, November 27, 2009

A Note by 40wk pregnant mom

Alhamdulillah, dikurniakan Allah ni'mat untuk melengkapkan puasa Hari 'Arafah semalam walaupun semalam adalah hari jangkaan bersalinku @ 26 November 2009/ 9 Zulhijjah 1430h.

Semalam bermula dengan bangun awal pagi untuk bersahur dengan sebiji kurma dan segelas air (of course wajib makan ubat-ubatku sebelum aku 'boleh' berpuasa).

Kemudian, bermula jam 10 am, mula membersihkan rumah. Aku menyapu dan Abang mengemop. Clear!
Lepas siap-siap, mandi dan solat Zohor, terus ke SDMC-SJ untuk check-up dengan O&G yang sememangnya dijadualkan hari ini. Confirm belum ada tanda nak bersalin - dinding rahim masih tebal! Memandangkan bayi di dalam rahimku ok (degupan jantungnya bagus) dan keadaan Umminya pun bagus lagi, doktor bagi masa sampai 7 hari selepas tarikh jangkaan bersalin (kalau tak, kena induce la!)

*Nufayl overdue 2 hari.
*Waktu Nuha dulu, ketika checkup 39 wk, doktor kata dinding rahim tebal dan ada kemungkinan overdue, tapi selepas 2 hari bayi dah menjengah dunia. Nuha awal 2 hari daripada tarikh jangkaannya.

Selepas check-up dengan my O&G, dapat juga :-
- jalan-jalan di Sunway Pyramid - window shopping di Jusco & shopping bahan mentah di Giant untuk masak juadah raya
- berbuka puasa dgn ABC (tak tau napa, tingin sangat nak makan ABC semalam)
- juga dapat masak Nasi Himpit, Kuah Kacang, Daging ala Satay, Ketupat Palas (of course yg segera punya -NONA) dan Rendang Daging Hitam Mama serta bakar kek coklat dalam masa 4 jam (10.30pm - 2.30am), dengan dibantu oleh Incik Suami. ;)
- Incik Suami dan anak-anak pukul 3am baru nak tidur
- Aku hanya tidur sejam sebelum bangun Subuh dan bersiap ke masjid (buat apa? ada siapkan deco jubah raya Nuha, ada final cleaning the house pastu etc etc la)

Hari ini pula, dapat solat sunat Eidul Adha di Masjid Asy-Syarif Meru, walaupun masa nak bangun Subuh tu...kaki macam dah tak boleh gerak, dan pinggang rasa nak putus. Tak boleh nak tidur tegak langsung. Semangat nak pi solat raya, terus hilang rasa sakit-sakit tu.

Lepas makan juadah raya dengan suami dan anak-anak + Cik Da (adik ipar) baru semua sakit tu datang balik, dan aku rehat. Belum sempat rehat, ada jiran datang ziarah. Lepas layan jiran, akhirnya dapat masa untuk rehat. Lepas Solat Jumaat, kami ziarah rumah jiran.

Petang, Dik Id & Suzy yang datang beraya di rumah sambil share tentang pregnancy, delivery & breastfeeding dengan mereka yang akan menimang anak sulung dalam jangkamasa terdekat ini.

Sekarang tengah buat apa? Of course, NUR KASIH-FINALE!

Alhamdulillah, bahagia!

No comments: