Friday, October 16, 2009

Ingin Bersama ke Mana? Syurga atau Neraka?

Sedikit ingatan. Mengelak dari ke lubang gelap bersama-sama...

Terpandang isteri solehah di tepi. Teringat pula sahabat handai dan keluarga yang lain.

Maaflah bagi yang terasa. Tetapi yang haram tetap haram. Yang halal tetap halal. Bagi yang faham ; aku ini jenisnya rempuh api pun tak kisah. Jadi jangan cuba bermain api.

Tersandar ke belakang. Mata tak dapat lelap malam ini.

Terlintas satu perkara. Kadang-kadang kita jauh, tetapi sebenarnya dekat. Dan kerapkali kita dekat tetapi sebenarnya jauh.

Kita menasihatkan orang awam. Kita tarbiyah rakan-rakan. Sedar-sedar keluarga sendiri terabai. Kadangkala.

Terasa juga ingin berlepas tangan. Memikirkan hal sendiri. Tetapi tanggung jawab adalah amanah Allah. Biarlah mereka yang lupakan Allah terlupa tentang perkara ini. Tetapi bagi yang ingat, sedarlah cepat.

Ada yang minta tidak ditegur. Tetapi selagi teguran itu wajib, kenapa ingin berhenti. Walaupun penat. Tapi usaha kita hanya Allah yang berhak menilainya.

Ada yang merasa diam itu tanda izin. Tetapi bagi aku, diam kerapkali menunjukkan rasa bengang. Bilaku bising tandanya sayang. Walaupun kerapkali sayang itu dalam diam.

Terasa ingin pedulikan kubur sendiri. Tetapi bolehkah kita jamin keluarga yang kita tinggalkan akan ke neraka keseorangan. Dan kita tidak ditarik bersama.

Ada orang tidak takutkan neraka. Kerana bisanya belum terasa. Tetapi aku tidak memilih walau untuk mendengar perkataan itu.

Jarak hidupku mungkin tidaklah jauh lagi. Tetapi sudah banyak anak bangsa, Islam yang aku lihat jatuhnya mereka. Akhlaq longgar. Pergaulan jahanam dek tusukan syaitan dengan bukan mahram.

Akademik jatuh, hanya menyesal bila tamat belajar, CGPA itik tak sudu, ayam tak patuk. Bila temuduga, resume orang HR tong sampahkan. Masa itulah ada yang terkedu.

Ada yang berjaya berkerjaya. Dan senang hidupnya. Tetapi kosong pula dada tidak terdetik untuk diisi. Nipisnya iman, makin hari menipis hilang. Kurangnya ilmu, semakin hari semakin liar. Liatnya lidah, semakin hari hanyut duniawi...

Lagha dan lalai kononnya rehat. Tetapi jarum yahudi hedonisme sudah pun menusuk.

Hati yang asalnya lembut, jadi keras bak kurangnya zikir dan quran. Longgarnya solat. Hidup jadi tidak terurus. Pagi dan petang tak kenal matahari.

Semuanya hasil kerja tangan Yahudi la'natullah. Dan kita melaknat diri sendiri dengan kelalaian. Yahudi musyrik pastinya ke neraka. Dan umat Islam sedang dimusnahkan.

Cuai, lalai. Dan aku sedar, dunia ini sekarang dimiliki kecuaian itu.

Tetapi kenapa lubang neraka itu yang kita pilih? Adakah kita yakin hidup kita tak perlu dibantu sehingga ke liang lahad?

Dengarlah. Dan ingatlah. Hembusan nafas terakhir keluarga terdekat, jangan diiringi dengan penyesalan akibat engkar pada suruhan berlandaskan ajaran Allah swt dan Rasulnya.

Selamat Kembali. Atau hadapilah api seterusnya. Kalau api ingin dilawan api. Dan jika tak ingin ditentang. Tangan ini sentiasa sejuk menerima mad'unya. Dengan kasih dan sayang lillahi ta'ala.


Astaghfirullah. Wallahua'lam.

1 comment:

Ummu Auni said...

a good reminder!