Monday, November 10, 2008

Syahid & Taqdir

Syahid?

Trio pengebom Bali kembali ke Rahmatullah dengan izin Allah, melalui asbabnya peluru yang ditembakkan ke jantung mereka. Rasanya ini lebih molek dijadikan maudu' perbincangan. Kerana bukan tembakan atau hukuman itu yang mematikan mereka. Allah yang Maha Berkuasa. Dan waktu kematian itu telah ditentukan sejak azali lagi.

Dan cara hidup mereka, sebagai ikhtiar yang diusahakan sendiri telah membolehkan peluru menjadi asbab kematian mereka apabila menembusi jantung, menggagalkan darah dipam ke otak, dan tamatlah riwayat hamba-hamba Allah ini.

Yakinlah, jika mereka seperti rakyat Malaysia yang suka bawa kenderaan secara melulu, mereka tetap akan meninggal pada waktu yang sama, tetapi asbabnya adalah kemalangan jalan raya. Masuk gaung dan sebagainya. Waktunya tiada siapa yang mampu mengubahnya.

Adakah mereka syahid? Ia diperdebatkan. Seluruh alam memuji dan ada yang mencela trio ini. Secara peribadi, saya kesal dengan perdebatan seumpama ini. Bukanlah perkataan syahid itu, tetapi tentang isu syurga neraka. Siapa kita untuk 'menempatkan' mereka di syurga atau neraka? Serahkanlah kepada Allah swt.

Apa jenisnya syahid itu,

“Menceritakan kepada kami Abdullah bin Yusuf, menceritakan kepada kami Malik dari Sumyyin dari Abu Shalih dari Abu Hurairah r.a : bahwa Rasulullah s.a.w bersabda: Syuhada itu ada lima,yaitu orang yang mati terkena cacar, orang yang mati karena sakit perut/taun, orang yang mati tenggelam, orang yang mati tertimpa runtuhan, dan orang yang syahid di jalan Allah”

(Al-Bukhari, Kitab As-Sayru Wal-Maghazi: 2617)

Dan ada beberapa tambahan lagi oleh para ulama' seperti meninggal ketika melahirkan anak dan semupamanya yang melibatkan penderitaan dan penyiksaan tertentu dalam tempoh kematiannya.

Pembahagian kategori syahid pula adalah syahid dunia & akhirat, syahid dunia dan dan syahid akhirat.

Syahid dunia akhirat, pastilah pejuang Islam di jalan Allah yang ikhlas perjuangannnya menegakkan agama Allah. Pastinya pejuang berpaksikan nasionalisme tidak termasuk dalam kategori ini. Pengurusan jenazahnya adalah dikebumikan dalam keadaan beliau terkorban. Subhanallah. MasyaAllah. Syahid ini syurgalah habuannya.

Syahid dunia, adalah sepertimana pejuang Islam yang terkorban dalam peperangan menentang kuffar, sedangkan niatnya (yang kita tidak tahu) adalah mungkin untuk mengejar harta rampasan (ghanimah) atau mendapatkan nama dan gelaran. Penyelenggaraannya adalah seperti mereka yang terbunuh fi sabilillah jua. Kerana niat tidak dapat ditentukan oleh kita manusia biasa. Namun di akhirat, hanya Allah yang menentukan nasibnya melalui hisabNya yang Maha Adil.

Syahid akhirat ini ada beberapa keadaannya seperti di sebutkan sebelum ini. Namun jenazah mereka ini diuruskan seperti jenazah dalam kematian biasa. Wallahua'lam.

Bagi menyebut si fulan itu dan si fulan ini sebagai syuhada', dalam Islam, menyebut sesiapa yang meninggal sebagai syahid menurut pandangan di kalangan para penulis kitab dan ilmu rijal (salah satu cabang dalam ilmu hadits), jika saat-saat dan tanda kematiannya memenuhi sebab-sebab dan keadaaan syahid, maka dia harus disebut sebagai Syahid.

(Ats-Tsamratul Jiyaad Fii Masaa-ili Fiqhil Jihaad)


Walaubagaimanapun, ini bukanlah menyatakan dia akan masuk syurga atau tidak, itu hak mutlak Allah SWT, tetapi lebih kepada membantu dalam kaedah pengurusan jenazah tersebut.

Perjuangan yang dilalui oleh para syuhada' bukan dapat diukur dengan jumlah tetakan dan tikaman yang diterima. Ia merentas jauh dari itu. Lebih jauh dari apa yang kita dapat fahami. Hanya Allah yang Maha Adil dan Maha Layak Menghukum.

Perang jihad, sebagai perumpamaannya, mestilah bersyarat kepada hukmah ihsaniah Islamiah. Oleh sebab itulah, segala tindakan kekerasan terhadap rakyat yang tidak berdosa dilarang atau tidak diiktiraf amalan JIHAD.

Undang-undang peperangan seperti tidak memerangi warga awam, berbuat baik kepada tawanan perang, wanita dan kanak-kanak, tidak merosakkan harta benda dan sebagainya telah termaktub dalam al-Qur’an dan al-Sunnah sejak beribu tahun yang lalu sebelum wujudnya Konvensyen Geneva dan lain-lain yang seumpamanya lagi.

Walaubagaimanapun, pihak pemerintah juga diingatkan agar jangan membuat kemaksiatan, kemungkaran dan kesyirikan sehinggakan syarat-syarat JIHAD itu sendiri tercapai untuk para pencinta syahid ini menjadi begitu teruja dengan detik syahid ini hinggakan timbullah kejadian yang tidak diingini hinggalah kepada keganasan.

Kerjasama dan tunduk melampau kepada telunjuk kuffar, maksiat yang melampau, hedonisme hinggakan boleh menggugat amal ibadah khusus sekaligus mencalar aqidah penduduk setempat, tekanan kepada jati diri penganut agama Islam, sokongan kepada pemusnah kesejahteraan dan nyawa umat Islam, semua ini boleh menjadi 'trigger' atau 'burning platform' untuk darah panas ini menggelegak dan menembus perisai fizikal keselamatan negara.

Jika Indonesia dengan Balinya, Malaysia mungkin ada Bangsarnya, ada segitiga emasnya di ibu kota dan beberapa tempat maksiat laknat yang berupaya menghidupkan api yang membara. Dan ini harus dikawal, disekat, agar status negara Islam ini dapat benar-benar memperolehi rahmat dan berkat dari Allah swt.

Cuma satu perkara sahaja yang perlu ditanam di dalam hati, bagi pelaku maksiat dan pengunjung kuffar yang terkorban, sebabnya sudah jelas diberikan oleh Allah swt lagi, usahlah pertikaikan hukuman Allah ini atas kekufuran dan kederhakaan pada Yang Maha Pencipta. Waktunya pada ketika itu, dan sebabnya mereka sendiri yang cari.

Manakala yang tidak termasuk dalam golongan kuffar dan derhaka ini, percayalah, memang 12 Oktober 2003 itulah tarikh kematian mereka. Cuma asbabnya dan tempatnya berkebetulan di sana. Jika bukan di Bali, di England pun meninggal juga.

Dan kepada para mangsa yang TIDAK SEPATUTNYA dijadikan mangsa kepada trio pengebom Bali ini, takziah diucapkan dan mohon agar Allah mencucuri rahmat atas kalian. Kalian mungkin syahid akhirat akibat mati terbakar dan melecur. Masing-masing ada bahagiannya tersendiri.

Apa yang penting, janganlah salahkan orang lain secara total atas ketentuan yang telahpun dijanjikan Allah swt sejak dari kita tiada di atas muka bumi ini lagi!

Wallahua'lam

nota : walau apapun semangat dan tekad trio ini sehingga ke detik akhir hukuman, jika ianya benar-benar kerana Allah, boleh dikagumi, dengan senyuman dan keyakinan penuh benarnya tindakan mereka. Jarang manusia sanggup melihat senapang dihalakan ke dada tanpa menutup matanya sedangkan tubuh sudah terikat pasrah. Mereka meminta agar mata tidak diikat. Tetapi jika jalan mereka ini salah, biarlah Allah swt yang memberikan hukuman akhirNya. Kita hanya boleh melihat, tafsiran hanya Allah Maha Mengetahui.

al-Fatihah buat semua Muslimin dan Muslimat yang telah pergi meninggalkan kita.

No comments: