Thursday, October 25, 2007

Rukun Islam ada 5?

Assalamualaikum..

Bersandar sekejap di kerusi. Membelek-belek kitab yang 'hampir' berdebu. Tersentuh hati sejenak. Memikirkan diri dan rakan taulan. Sejak kecil kita diajar rukun Iman dan rukun Islam. Bagi mengelakkan post terlalu panjang, mari kita tengok bab rukun Islam sahaja kali ini.

Rukun Islam ada lima. (atau enam? - sudah! ) .. Bila saja disebut rukun, wajib dipenuhi. Tak boleh diganti. Tak boleh ditampung dengan dam. Tak boleh niat sahaja. Qaul, qasad dan fi'il mesti sekali.

Yang pertama sampai keempat, bagi orang awam yang ta'at pasti akan melaksanakannya. Syahadahnya, Solatnya, Puasanya, Zakatnya - tak mau bicarakan yang ini ;Tapi yang kelima? Mari kita kecilkan sedikit lagi skop kita. Menunaikan haji ke baitullah jika mampu. Hurm.. klausa 'jika mampu' sebenarnya agak mengelirukan segelintir umat. Termasuk saya sendiri pada mulanya.

Menghuraikan perkataan mampu, saya teringat bila ditegur tentang tafsiran SUNAT oleh allahyarham datuk ketika kecil dulu. Seperti biasa, kita suka baca kitab fiqh. Sunat maksudnya buat dapat pahala, tak buat rugi. Tapi tak berdosa. Namun beliau menegur, katanya itu sebab ramai manusia tak buat perkara sunat. Sebab mereka ambil klausa tak buat tak apa. Dan kalau rugi bukannya nampak.! Takrifan yang lebih wara' ialah buat dapat pahala, tak buat, maka tak tertampunglah perkara wajib yang kita buat tak pernah sempurna tu. Kalau tak sempurna camana nak masuk syurga paling atas.

Tengok mantiq dan analogi sikit.

Ada dua jenis jalan raya, dari titik KL ke KB. Satunya macam hiway. Satunya berlubang-lubang. Keduanya akan sampai ke KB. Tapi jalan yang pertama lebih selesa, tenang dan aman. Sampai lebih cepat. Kereta tak rosak. Jalan yang kedua? Sampai juga. Badan sakit. Lewat 2 jam. Alignment lari. Absorber pun teruk bekerja.

Bila kereta dah rosak akibat jalan berlubang. Perlu ada 2 approach. Pertama, baiki jalan. Kedua, kalau S**Y Ve*** taknak baiki, kena la baiki kereta. Bab baiki jalan/kereta ni, wajib tu taklah. Tapi kalau baiki, perjalanan lebih lancar, kereta pun sihat balik. Lagi laju boleh bawak. Tak breakdown tgh jalan! ITULAH ANALOGI SUNAT!

Fardhu Haji, bila mampu. Ini yang payah. Bila nak mampu? Kita tak mampu kerana masih berhutang kereta dan rumah? Jawabnya paling cepat 5 tahun lagi. Takpun pinjaman rumah 40 tahun. Takkan nak tunggu umur 70 baru nak pi kot! . PERGILAH. Kalau kita mampu bayar ansuran tu secara bulanan, ia bukanlah dikira sebagai hutang yang menyekat kita pergi pada usia muda. Lainlah hutang yang tak tertanggung. Hutang dengan orang, dengan along, dengan ceti, dengan adik beradik. Dan langsungtak boleh bayar. Maka selesaikan dulu. Malah mereka boleh menghalang kita pergi menggunakan sebarang pendekatan jika kita dilihat sengaja tidak membayarnya, tapi masih nak pergi haji!

Mampu? ada yang tak mampu katanya. Tapi rumah sudah beli dua. Kereta pun ada dua. Pinjaman yangdibuat pula bukan 100%, siap boleh bayar downpayment belasan/puluhan ribu. Ini memang teruk. Kalau itu menyebabkan kita tak boleh pergi, jualkan salah satunya! Jangan terjebak dengan masalah yang dicari sendiri. Diulang, HAJI ITU RUKUN ISLAM!. Sebaik sahaja mampu, pergilah terus, walaupun usia baru 20 tahun.

Usia muda, masalah juga. Mau kahwin dulu. Okay, kalau tidak berkahwin maka akan berlaku maksiat, kahwinlah dulu. Tapi kalau memang rancang nak kahwin lagi 5 tahun. Duit di tangan dah ada RM9445.00 (minimum untuk musim 1428H - dan sedikit tinggalan perbelanjaan) makan PERGILAH HAJI DAHULU. 5 tahun kita menunggu utk berkahwin, dan 5 tahun kita abaikan rukun Islam ke-5 ini. Jangan kira harga pakej swasta. Bila nak mampu kalau gaji baru 3 ribu sebulan. Pergi haji bukan nak senang, tapi nak beribadah. Susah sikit tak apa.

Wang pergi haji memanglah AGAK banyak jumlahnya. Tapi bagi segelintir umat, ia bukanlah isunya. Isunya? Tak sampai seru! Seru kat mana? Sudah mendaftar dengan Tabung Haji? Syaratnya perlu ada minimum RM 1300.00 untuk mendaftar. Takkan tak ada kot. Habis.. kalau mendaftar pun belum, bila nak sampai serunya. Simpan dulu seru tu? Samalah kisahnya, mereka yang mendedahkan aurat dan mengatakan belum dapat hidayah! .. Hidayah apanya, kalau ditegur melenting, pastu buat bermacam mazhab sendiri. Kapal terbang nak landing pun kena ada airport. Inikan hidayah. Kalau hati sengaja dikeraskan, macam mana nak dapat? ..

Balik tajuk.. angka belasan ribu mungkin menakutkan kita mendengarnya. Tapi sebagai manusia, kita diajar dari kecil menabung. Kita menabung untuk belajar, kita juga menabung untuk beli kereta. Untuk kahwin, untuk mulakan perniagaan. Ada tak tabungan untuk perkara rukun ini?? Kalau tak ada, itu salah urus dana namanya. Mulakanlah sebelum terlambat. Takkan untuk haji nak tunggu wang KWSP umur 50 / 55 tahun kot. Kalau mati sebelum tu? Bukankah menyusahkan orang nak atur badal haji untuk kita pula. Biarlah ketika hidup aja kita susahkan orang! .. ups.. ameen..

Sahabat-sahabat sekalian, panjang lain pula jadinya. Tapi apa yang ingin saya pesan pada diri saya, pandanglah haji sebagai rukun, jangan pandang perkataan mampu dan tak mampu tu terlebih dahulu. Kalau letakkan perkataan 'mampu' itu di hadapan, rukun di belakang, maka nafsu kita akan selalu menghelah.

Ini pendapat saya sahaja, dari ilmu yang cetek, jangan jadikan hukum - dalam andaian yang paling teruk, kalau kita mampu berhutang RM200,000.00 untuk sebuah rumah, tetapi oleh kerananya kita abaikan/lambatkan rukun Islam ke-5 ini, maka ALANGKAH baiknya, kita buat pinjaman lain tak sampai RM40,0000.00. Dan selagi kita mampu membayarnya secara bulanan, kita memang dikira mampu. Bukan mahu mengajar menunaikan haji dengan hutang, tapi saya ingin andaikan perkara sebegini lebih baik dari kita membeli rumah kedua atau kereta kedua, atau isteri kedua dengan kos yang jauh lebih tinggi, tetapi fardhu haji masih lagi tertangguh!

Itu aspek kewangan. Ramai pula kata tak cukup ilmu. Hai, abang, kakak, bila nak cukupkan ilmu. Dah dapat degree. Dah jadi engineer. Tak cukup ilmu lagi? Fardhu kifayah dah selesai sampai tahap gaban (baca - Degree/Master/PHD). Ilmu fardhu ain takkan tak cukup lagi kot. Sapa ustaz yang ngajar agama sekolah menengah dulu, saya nak tanya sket.

Or tak cukup amal? bila nak cukup? Bukan patutnya dari baligh ke kita kena cukupkan amal! .. :) . Kadang-kadang saya tersenyum sendiri memikirkan ini semua.

Itu sahaja dulu. Sekadar cetusan idea dari pembacaan terhad - dan saya rasa sesuai dengan taraf hidup dan aqal para bloggers. Bukan untuk pak tani dan mak ladang yang benar-benar kesempitan!

Dan janganlah kita termasuk dalam statistik mereka yang memenuhi Tanah Haram pada usia 60 tahun dan ke atas! Yang betul-betul tak mampu, okaylah! Apa huraian mampu? :) ..

PERINGATAN : Ini bukan artikel berunsur fatwa atau hukum! .. Dan sama-samalah kita berdoa agar kita semua dapat melengkapkan Islam kita ini sebelum dua bibir mata bertaut selamanya, pada sebarang umur! .. Ameen

Wassalam

No comments: