Monday, October 01, 2007

3 TAHUN SUDAH! & CAPTION PERISTIWA

22 September lalu, genap usianya 3 tahun. Aleef Nufayl bin Mohd Zainal Badri.

Sekarang, dia dah pandai menyebut namanya "Nufayl". Bukan lagi "Upai" macam dulu. Berceloteh tak kenal penat mulut. Kecualilah dengan orang yang baru dikenali. Kira jaga thiqah gitu. (Garang pun garang juga. Kalau tak kenal, jaga-jaga!)

Terima kasih kepada tetamu yang sudi datang majlis Iftar di Teratak FZH, 22 September 2007. Buat Ronie & Anis yang sudi membantu...sekalung jazakallahulkhoir. Dengan sokongan & bantuan hangpa, alhamdulillah semua juadah dapat dihidang pada masanya. Juga pada my new dear sis, Suzy & my dear bro, Dik Id yang membantu hingga semua jemputan pulang.
Pada jemputan yang tak dapat datang, insyaÁllah lain kali kita jamu-jamu lagi. Maaflah, hari tu...plan lain jadi lain. Intel yang diraikan datang berempat cuma. Kami nak menjemput yang lain...takut tak sempat bersedia sebab nun jauh dari Kelantan sana. Nasiblah jam 3 petang sampai di rumah & rasa yakin sempat sediakan juadah, kami mula menjemput...tapi ramai yang dah punya agenda lain. Tapi alhamdulillah...tetamu 18 dewasa dan 9 kanak-kanak (lebih-kurang) dah penuh rumah.

Senarai tetamu yang hadir : Ronie, AnisZ, Shahirul & Maya & baby Sofia, Azad, Yazid & Yati & Nurin, Hairi & Nina & anak-anak, Kak Misah & Kak Long, Along (Hafiz), Dik Id & Suzy, Farrah Aiza & Deman & Musáb & Mawaddah. Err...macam ada ke yang tertinggal?


Harap-harap, menu tempoh hari [baca : Nasi Carrot, Ayam Masak Merah, Kurma Daging, Agar-agar Pandan Santan, Puding Flan, Air Laici with Nata de Cincau] mampu memenuhkan kegembiraan orang yang berbuka puasa.

Sayangnya birthday boy tidur pada masa Iftar berlangsung. Jadi, kek hari lahir Nufayl & Nuha (sambutan disekalikan)...lewat baru dapat potong. Terima kasih kepada Smiley Cakes, Farrah yang sudi datang memeriahkan majlis dengan Super Moist Cakenya.

Doa Ummi & Abah agar Nufayl menjadi anak soleh yang patuh & taat kepada Ummi & Abah serta hormat orang tua. Menjalankan tanggungjawab sbg hambaNYA, amar ma'ruf nahi munkar. Jadi penjaga & penolong agamaNYA serta kalamNYA.

Hadiah apa untuk Nufayl & Nuha? Baru semalam beli (sbl Iftar kat UM).


Nufayl dapat satu Mechanic Set - spanar, screwdriver dengan perkara yang nak dibaiki sebuah lori tunda & sebuah kereta sport. Boleh jadi anak abah yang suka gerudi-gerudi!



Nuha pula dapat 2 Bruin's Toy - Magic Box (ada piano, ada cermin, ada shape, ada buku, ada kereta, ada haiwan-haiwan)...basically box yang ada macam-macam sound. Dan box yang masuk-masukkan shape tu. Ada musik sekali. Tengok gambar last tu, Nuha main hadiah sapa tu?

Hadiah untuk kedua-duanya, satu set Brick (macam LEGO, tapi keluaran China), yang Abah beli masa SMART KIDS bulan Mac lepas.
Nufayl suka & Nuha pun suka.

Semoga hadiah-hadiah ini membantu perkembangan anak-anak Ummi jadi anak yang cerdik dan cerdas.


Pastinya seungkap terima kasih buat penganjur Iftar di Rumah Universiti, UM & Kord dan Nida atas jemputan berbuka di rumah sahabat semalam. Hujung minggu nampaknya kami tak berbuka di rumah. Tak apalah, sebab hari kerja dapat pelepasan awal & boleh masak tiap-tiap hari. ;) Jazakallah!



Salam Nuzul Quran dalam bulan Ramadhan,
'baca : Membudayakan al-Quran di kalangan kanak-kanak dalam Utusan Malaysia Online hari ini.

Ummu Nufayl

No comments: