Wednesday, September 12, 2007

Ramadhan Kareem

Ramadhan Kareem!

Selamat datang Ramadhan.
Bulan penuh berkat.
Bulan yang ada malam 1000 bulan.
Moga Ramadhan tahun ini memberi erti dan kesan mendalam buat kami.
Ameen!


Ramadhan kali ini, Ummu Nufayl sambut dengan cuti panjang.
Iyalah…MC dr Isnin-Khamis. Konjusktivitis!

Tengah fikir-fikir nak masak apa untuk berbuka dan sahur nanti. Tengah fikir-fikir di mana nak bertarawih & apa strategi kali ini.

Ini kali kedua Ramadhan dengan 2 anak di sisi. Tapi, tahun lepas aku berpuasa >50% di Kg. Pdg Melangit, Perlis. Waktu tu, masih dalam pantang – melahirkan Fatma Nuha. Sebenarnya, kalau nak dihitung, tahun ini baru kali ke-2 aku merasa kerja di bulan Ramadhan (lepas kahwin la). Sebab 2 kali Ramadhan aku ketika berpantang. Memandangkan the company bagi balik pukul 4.30 petang…rasanya sempat nak masak untuk berbuka. :)

Ramadhan tahun lalu, aku berjaya puasa 100% tanpa tinggal sehari pun. Iyalah, belum lepas 40 hari pun! Orang tua-tua kata, dalam pantang lagi. Tapi, aku gembira dapat menunaikan fardhu puasa dalam keadaan begitu.

Mula-mula, bimbang juga sebab Nuha menyusu badan sepenuhnya. Aku just guna info drp pembacaan & pesan drp Yati (BIMS) – banyakkan minum air waktu malam/sahur. Aku pastikan lebih 8 gelas air diambil malam/sahur. Alhamdulillah! Nuha yang menyusu badan sepenuhnya waktu tu cukup susunya.

Oh...jangan lupa, doa! Doa banyak-banyak supaya 'makanan' si bayi cukup tika berpuasa. Tahun ini pun, Nuha masih menyusu badan. Tapi, memandangkan dia dah makan (solid food), aku rasa insya’Allah tak ada masalah. Dia kuat makan. Then, bagi dia minum air. Nuha tak nak minum guna botol (air). Bagi dalam gelas, baru dia mahu.
Susu formula? Dia memang tolak. Tak apalah, selagi dia makan & minum dgn baik dan minum susu Ummi dengan banyaknya bila jumpa, kira oklah tu.

Pasal tarawih. Erm, apa strategi kali ini ya? Kena gilir-gilir kot! Abu Nufayl buat 8 rakaat pertama. Tukar penjaga, kemudian giliran Ummu Nufayl pulak.Ke nak tarawih kat rumah saja, bagi Abu Nufayl tarawih kat Masjid. Tapi, teringin jugak nak berjemaah. Camana yer? Kalau ada pengasuh best juga kan?;)

Tarawih kat mana? Errmmm...Masjid Imam At-Tirmizi, Seri Sentosa baru buka (sejak seminggu lepas). Besar juga! Jom ramai-ramai!

Akhir kata, Ummu Nufayl mewakili warga FitrahZH mohon ampun & maaf kepada semua pengunjung/pembaca/sahabat/saudara yang mengenali/tidak mengenali kami. Kalau ada apa-apa tuntutan/hutang/hak yang ada pd kami...silalah hubungi ya! :) Semoga mendapat Ramadhan yang berkat!

No comments: