Friday, November 03, 2006

Salam Eidul Fitri

Salam Eidul Fitri!


I'm back! Hari ini hari ke-3 di pejabat setelah bercuti lebih 2 bulan (cuti bersalin + cuti raya). Ni baru betul-betul 'raya'.. heheh.

Baru berkesempatan update blog. So, apa cerita?

Ermmm...


JURNAL EIDULFITRI 1427h


Cerita raya

Kami beraya di Darul Naim di tanah kelahiran suami tercinta. Pulang seawal Khamis (tgh mlm) dan sampai di sana Jumaat pagi. Bersahur di kedai mahaii @ G.Musang.

Raya sebelum raya : dengan sapa?
Dengan Yati, Muslim & Luqman. Takut tak dan beraya bersama sebab raya 1 & 2 Yati kata dah penuh dengan program keluarga Muslim. Jadi, dia mai la ziarah kami sbl raya.

Eidul Fitri yang pertama :

Solat Hari Raya dengan si Nuha @ Masjid Kg Selising. Beraya di rumah saudara-mara di Selising & Pasir Puteh (Ma & Pa C. Dwe, C. Dwe, famili @ Permatang Sungkai). Cik Lan & Cik Nah ziarah ke rumah.



Eidul Fitri yang kedua :
Sambung beraya di sekitar Pasir Puteh. C. Dwe & famili ziarah ke rumah.

Eidul Fitri yang ketiga :
Beraya di sekitar Sg. Parit (sedara belah Umi). Open house Cikgu Adnan di Kok Lanas & makan gulai di Sg. Parit. Beraya dengan Mudin di Kok Lanas.


Eidul Fitri yang keempat :
Hari rehat di rumah. Sepupu-sepupu zauji, bersama isteri masing-masing datang beraya.

Eidul Fitri yang kelima :
Hari Istimewa Cik SsarahM. Jadi, kami sekeluarga sama-sama menghadiri walimahnya Cik Sarah di KT.

Cantiklah Cik Sarah! Sama padan!

Eidul Fitri yang keenam :
Lina NFY (x-rumetku) datang beraya di rumah. Balik drp Kolej dan ziarah sahabat lama. Dia langsung ke Selising. Kemudian, bermanja dengan dia ke rumah Abg Amir di KB. Hanya aku, Lina & Nuha. Yang lain-lain menyusul untuk mengambilku, tapi Mak Abg Amir masak dan ajak makan malam. Jadi, makan malam kami di sana. Selepas tu, tunai hajat adik-adik nak ke KB Mall. Jalan-jalan sampai malam.

Eidul Fitri yang ketujuh :
Awal pagi, kami bertolak pulang ke Kuala Lumpur. Dalam perjalanan, kami singgah di CH untuk melangsaikan hajat makan strawberry. Kunjungan Nuha yang pertama ke sana..dan kunjungan ke 4 buat Nufayl.


Nuha posing dgn Ummi, Nufayl pula makan nasi dgn ayam kicap sambil berulamkan strawberry. ;)

Alhamdulillah. Rasa puas beraya tahun ni. Paling kurang, dapat juga aku menjamah juadah wajib hari raya (bg diriku) – ketupat & rendang, nasi impit, kuah kacang & daging spesel ala sate. Tahun ni, orang Klate pekena rendang Perlis (bak kata Abah). Aku buat Rendang Daging Hitam (resipi Mama), kek coklat dan daging utk kuah kacang tu. Walaupun rendang tu tak jadi macam yang sebenar-benarnya sebab tak ada gula merah - tak jadi hitam & tak rasa gula merah (baru kutahu @ Klate, orang tak kenal pun gula merah). Tapi, rasa tetap ok...aku gantikan dengan gula perang. Merata kami cari gula merah bila Umi kata nak rasa rendang orang Perlis, tapi bila tak ada tu mula-mula aku frust jugak. Tapi, lepas tu...pk pk takper lah. Gula perang pun boleh juga. ;) Mula-mula takut jugak. Takut tak kena dengan selera famili Klate. Tapi, bila dah siap, seronok tengok depa makan. Juadah tu memang faveret famili di Perlis. Alhamdulillah. :)

Bab ziarah pulak, ramai juga tak sempat kami ziarah. Antara yang dah disenaraikan tapi tak sempat : Ambo & famili, Kak Zaza & famili, Azlida & Mizie. Yang datang beraya tu - Lina & Yati, memang nak balas kunjungan. Tapi, tak sempat. Insya'Allah lain kali. Yang penting dah jumpa kan?!

p/s: why cannot upload the pics aarr?? ;((


~~~
Ummu Nufayl_Nuha

No comments: