Wednesday, June 21, 2006

MESIN JAHIT! OH MESIN JAHIT!

Semenjak-dua menjak nih…rasa nak memiliki sebuah mesin jahit melonjak-lonjak. Entah mengapa! Mesin jahitku di Perlis, tak sampai hati pula nak bawa ke KL. Kasihan pada Mama. Biarlah dia yang pakai mesin jahit tu, walaupun tu hadiahnya untuk aku masa aku di Tingkatan 3 dulu. Dah dekat 10 tahun dah. Banyak jugak jasanya. Projek PMR, belajar buat baju kurung dgn Cu, dan tak lupa kain langsir yang digunakan masa kenduri kawin aku pun...yang aku buat masa lepas habis degree dgn mesin tu jugaklah. Tapi, bukan langsir dlm bilik pengantin aaa. Yang tu, Mama buat baru...aku tak dan nak tolong jahitkan.

Aku pun, masa balik kampung, tak sempat nak menjahit. Banyak sangat agendanya. Kadang-kadang, bawak balik kain nak dijahit...sampai last day di kampung. Kain tetap tak berjahit jugak. Banyak sangat agendanya. Yang sempat, kadang-kadang Mama suruh betulkan mesin tu kalau dia ada masalah. heheh...nak tangan tuannya jugak!

Sekarang ni, rasa nak beli mesin jahit baru. Hari tu, ada tawaran di Pasaraya Checkers. Mesin jahit Raleigh RM 798 (model terkini dengan tap kaki elektrik) termasuk mesin jahit tepi. Harga asal >RM1K. Ingatkan dah murah. Tapi, hari ini bila surfing thru….baru tahu ada tawaran jenama yang sama RM 180 dsb. Gilos!

kat Makro pulak,semalam tengok ada mesin auto jenama Raleigh ni, harganya RM234. Tak sure pulak, sama dgn yang harga RM 798 tu ke tak.

Jenama Raleigh ni, memang terkenal sama dengan Singer zaman mesin jahit tangan (warna hitam) dulu tu! Tapi, model baru ini…kualitinya ok tak? Sapa pernah guna aaa?! Komen pleaseeee!

Hati memang dah terikat dengan Singer. Kat umah Perlis pun guna Singer. Bagus servisnya. Senang, call jer. Dalam website Singer , ada model baru (2808) harga RM 695 dgn 8 stich paterns. Model 5805C pula ada 5 stich paterns, harganya RM 795.Yang 32 stich paterns, harganya RM 995. Itu model 2732.
Semuanya yang di bawah RM 1K lah. Yang mahal lagi, berlambak. Features pun ganas-ganas. Tapi, tak apa lah. Yang penting perkara asas menjahit tu ada. Advance feature kang tak terguna pulak!

Details Mesin Jahit Model Singer :

1. Model 2808

· Portable Sewing Machine· Manual Button Hole for clothing, accessories, bed linen, cushions and much more· Up to 5mm stitch length· Top Drop-In Bobbin System· Easy Flat Bed / Free Arm Conversion· Electronic Foot Control· Reverse Sewing

Prices: RM 695 (WM) RM 715 (EM)


2. Model 5805C
· Portable Sewing Machine· 5 practical common design stitch patterns· 4-step Button Hole with Stitch Balance Control· Free Arm Sewing to sew sleeves, cuffs & hard-to-reach areas· 6mm Stitch Width for embroidery sewing of large motif made easier· Reverse Control to enable reverse sewing with ease & speed· Thread Cutter


Prices: RM 795 (WM) RM 815 (EM)

3. Model 2732
· Portable sewing machine· Built-in 32 stitch patterns· 4-Step buttonholer with stitch balance control· Stitch Patterns Selection - sliding lever to easily select stitch patterns· Top Drop Bobbin· Free Arm Sewing with removable U-shaped cloth plate· Horizontal Spool Pin· Replaceable Cam Stack for more stitch patterns· Snap on Presser Foot· Drop Feed Control for easy switching from ordinary sewing to free hand embroidery· Automatic Needle Threader· Auto Declutch for Bobbin Winding· Built-in Accessory


Prices: RM 995 (WM) RM 1,015 (EM)


Errmmm.… Yang mana satu ek! Singer ke Raleigh? Atau ada pilihan lain?
Pk! Pk!

p/s: tak sabar nak buat baju utk anak-anak. Dan boleh jugak buat baju untuk diri sendiri. Yang mudah2 la! ;)



~~~
Catatan,
Ummu Nufayl yang tak sabar menunggu Adik Nufayl

No comments: