Thursday, July 28, 2005

Berhibur tiada Salahnya...

Disclaimer : "liabiliti adalah pada penulis, bukan pemilik blog ini"

Tajuk bunyi best je kan. haa. Baca je la dulu.

"Yang Muslim taknak terperangkap dalam lagha, tak nak rugikan kredit, janganlah bukak tv tu. jangan kasi anak tengok tv tu, janganlah kasi jiran pasang Astro takut anak menumpang tengok" janganlah entah hapa jangannya lagi.

Niatnya, nak elakkan Muslim terjebak. Bagus nasihat tu.. bagussss....

Sepertimana semua orang maklum, nak suruh berbelas juta orang tutup tv, lebih mudah adakan
SATU dasar hentikan rancangan cenggitu.. dasar? berdasarkan wang? cukai? maka tenggelamlah kebenaran ke dasar!!

alasan lain : masyarakat majmu' ? eheh... majoriti mafaasid (kesan buruk) pergi ke non-muslim ke muslim? actually muslim yang berhabis duit, masa dan emosi..

so, sepatutnya majoriti maslahah (impak baik) pergi ke non muslim la yer? tak pergi ke non-muslim pun. Kecualilah non-muslim tu menang kereta Swift. Ek eh.. maslahah tu dimaksudkan untuk sorang jer ker??

so, blh pakai ke istilah meraikan masyarakat majmu'? Nilaikan dan NYATAKAN dalam percentage berapa peratus perpaduan telah dapat dibentuk melalui rancangan realiti hiburan. Bergaduh thru sms, chatting byk la. Buang duit lagi, marah takleh pun nak tumbuk muka, takat hempas hp jer. Koman.

Pertimbangan kesan baik dan kesan buruk ini perlu dibuktikan melalui statistik. Statistik yang hamba ada hanya menyebut jutaan wang dihabiskan, berhutang, curi duit mak ayah beli kredit, buang masa, jadi sahabat syaitan (membazir + undi bakal punca maksiat). Peratus perpaduan? tak dapek nak ukur, subjektif katanya, subjektif tu maksudnya banyak yer??

Pd masa yang sama, bbrp usul Perh Agung UMNO lepas (haa, kan dah masuk) dahpun cetuskan rasa kurang senang non muslim. AF, Mlysn Idol etc, etc tak berkesan pun jernihkan keadaaan.. ader ker?? Sohla Mawi ke, Felix ke apa ke pi pujuk Keng Yaik ke, Lim Kit Siang ke,

alasan lain, integrasi? penonton berintegrasi, yang berintegrasi tu more than 75% Muslim menyokong ke arah ma'siat dan lagha... halal dan haram dahpun bercampur.

Takper ke gitu? Ooo. Cubala masukkan setitis air kencing bayi ke dalam sekawah gulai.. nak ke kita makan?

kerajaan Islam Malaysia patut mendalami lebih banyak perkara berkaitan qawa'id fiqh pemerintahan, perundangan, halal haram dsbgnya. Kena wujudkan Sekolah Agama Kerajaan (vs Sekolah Agama Rakyat) untuk khususkan pentarbiyahan para mujaddid Islam dalam kerajaan ke arah corak kepimpinan Islam yang lebih senonoh. Jgn salahkan rakyat je. Sbb itu dalam Islam adalah fiqh Ibadah utk individu dan ada juga fiqh harakah utk mengajar kita erti perjuangan berlandaskan syara'.

berbalik pada Sekolah Agama Kerajaan, kalau depa tak mau or malas gi sekolah,

tukarlah dasar kerajaan terhadap hiburan .. atau :

TUKAR KERAJAAN... huhuuu...

p/s : Tunggu ajelah ultimate excitement kat Syurga. Takyah kalut-kalut. Buat dulu ibadat. Takyah fikir sangat hiburan duniawi ni.

"Berhibur tiada salahnya, kerna hiburan itu indah, hanya pabila salah memilihnya, membuat kita jadi bersalah" DAN MEMANG MANUSIA SELALU TERSALAH DAN BERSALAH. Itulah salahnya.

No comments: