Thursday, November 15, 2007

PENYAPU BERSIH!

Keh keh keh.. batuk tak berenti. seminggu dah. Kejang otot perut dah. Nipis dah kerongkong. Keh keh keh lagi.

Tak nak berpanjang lebar. Gambar menunjukkan segalanya. Dapat penyapu pun ada gambar juga. Gambar 4000 orang tak nampak pulak.

HJ PANTANG DICABAR tempoh hari dah maklumkan, 4000 polis akan dikerah 'mengawasi' BERSIH. YB CANNOT HEAR pula kata menerusi media sampah tunggangannya, hanya ada 4000 penunjuk perasaan. Jadinya 1 : 1 la kan? Seorang polis kawal seorang demonstran. Cam tu ka? Cuba kumpulkan balik orang seperti hari tersebut, dan bilang balik. Lepas sampai 4000, panggil consultant luar,tolong bilang pulak, takpun suruh budak tadika kasih sayang ka.. takutla tak reti nak bilang. Inilah masalahnya kalau belajar math tidur dalam kelas ni. Takpun memang jenis tak masuk dalam kepala. Dah besar dok kena gelak satu dunia.

Isu di Selangor, yang dapat penyapu kata itu pembakar semangat. Rakyat Malaysia pula kepoh dalam akhbar perdana tentang isu penyapu. Eloklah tu. Diamkan isu BERSIH, buka isu PENYAPU. Mari kita SAPU BERSIH!.

Bukan sengaja nak kata, tapi kena kata, pemimpin ni kita kena doakan juga, jangan kutuk aja. Nanti masin mulut, susah nak reverse. Tapi, kalau macam negara kita ni, rasanya dah telajak ego, bebal dan dungu, rasanya bolehla kot nak kata sikit-sikit..

Kalaulah isu penyapu dipandang dari segenap aspek ceruk sudut hukum dan pandangan, saya terpanggil nak tengok isu respon pemerintah terhadap BERSIH ni contohnya ; adakah dilihat dan disandarkan pada sudut yang sama? Ataupun munafik lagaknya? Kalaulah pejuang Hadharah Islamiyah ini (saya tetap tak ingin sebut Islam Hadhari), benar-benar layak untuk berbicara dan mengusulkannya menjadi agenda negara, adakah benar Muqaddimah Ibn Khaldun telah dikaji?

Nak rujuk pada Ibn Khaldun, tapi isi tentang kelembutan pemerintah terhadap rakyat tidak pula diamalkan. Saya pernah ter'baca' kitab tersebut, bab 3 ke 4, lupa dah, antaranya menyatakan "kekejaman/kekerasan berlebihan akan memudaratkan kedaulatan kekuasaan serta boleh menyebabkan kehancuran kuasa tersebut."

Hadharah Islamiyah perlu unsur hubungan aman dan lancar antara rakyat dan pemerintah. Saya tidak salahkan polis jika dihantar untuk mengawasi, kerana mungkin ada pihak yang akan mengambil kesempatan dalam perhimpunan sebegini untuk mencuri, meragut dan sebagainya. Tetapi mengawasi dengan bertukar menjadi ANJING PELIHARAAN pemerintah, menendang rakyat hingga patah kaki dengan berpakaian preman, itu memang tindakan HARAM dari segi moral dan syarak. Patutnya dibalas qishas, patahkan balik kakinya.

Betullah, agaknya, kalau hudud dan qishas dilaksanakan di Malaysia, rasanya polis Malaysialah yang paling ramai akan cacat anggotanya. Takpun pemimpin-pemimpin kerajaan yang jaga polis dan media tu. Tak cukup tulang nak dipatahkan rasanya. Tu yang DEPA takut tu nak gunapakai, baghu tau ka?

Belum lagi menyembur air yang tak tahu apa kandungannya. Tanda halal JAKIM ada ke idak? Yang menyemburnya tuh memang dah sah TAK HALAL.

Bukan ini berprasangka, tetapi kalaulah isu permit dan pantang dicabar untuk bersih ini diumumkan dalam perhimpunan agung sebuah parti politik , itu maknanya ia adalah agenda parti, bukan lagi agenda KERAJAAN. Ada bezanya tu. Tungganglah apa sahaja haiwan yang kamu bela duhai umarak suu'. Dan akan tiba masanya, tunggangan itu dan mangsa-mangsanya akan menerkam kamu kembali, dan memperlakukan kamu, akibat tingkah laku munafik manusia yang asalnya diberikan aqal, lantas menyalahgunakannya dan tidak tahu , maka lebih teruklah ia dari binatang ternakan (bal hum adhol!).

Sambil-sambil mengutip-ngutip isu ini, kita masih lagi menunggu berita tentang isu allahyarham adik Nurin, dan berbelas-belas lagi yang masih samar, tanpa berita. Tenanglah wahai jiwa. Allah sentiasa bersama mereka yang sabar!

Ya Allah Ya Tuhanku, Kurniakan Kami Pemimpin Yang Baik dan Soleh, Berjiwa Besar dan Bijaksana. Hancurkanlah Kemunafikan, Kekejaman, Penyalahgunaan Kuasa, Kami Tidak Inginkan Saham Akhirat Kami Lebur Dengan Kejelikan Ini. Ya Rabb Ya Lathiff. Ya Zaljalaali Wal Ikram.

Warga Negara Khalifah OIC..

Wassalam.

No comments: